Milí návštěvníci,
vítáme Vás na našem online Dni otevřených dveří. Naleznete zde globální informace týkající se přijímacích zkoušek, úspěchů našich studentů nebo matematických tříd, nejčastější otázky a další. Také zde najdete informace o jednotlivých předmětech. V horním menu si můžete zvolit oblast informací, o které byste chtěli vědět více, nebo přímo vybrat konkrétní sekci. Zároveň se můžete procházet po škole a zjišťovat informace tímto způsobem.
Pro zájemce o studium, ale i všechny přátele naší školy jsme nachystali drobnou šifrovací hru Projdi Příční, která začíná ve vchodu do naší budovy na ulici Příční. Každá šifra Vás pošle na jiné místo, které se Vám odemkne po zadání správného hesla. Šifrovací hra obsahuje šest šifer. Hra není součástí přijímacího řízení a slouží jen pro Vaše pobavení v této ne zrovna jednoduché době.
Moc děkujeme, že máte zájem o naši školu, a pevně věříme, že se již příští rok potkáme! Prima den!
Studenti, učitelé i přátelé Jarošky se podílí na organizaci spousty důležitých akcí, a to buď pro své vlastní studenty, nebo pro širokou, zejména studentskou, veřejnost.
Kromě toho naše škola pořádá mnoho školních, okresních kol různých soutěží, projektových dnů, drobných aktivit, sportovních klání a dalších akcí pro naše studenty. Mimo jiné zmiňme například seznamovací školu v přírodě, Běh brněnské mládeže, vánoční koncerty v domovech sociální péče, charitativní bazárek před Vánoci, fyzikální soutěže KOZA a OSEL, recitační soutěž či konverzační soutěže v cizích jazycích. Sami studenti pořádají oslavy významných dní (Halloween, Valentýn), podílejí se na organizaci plesů a dalších akcí.
Podívejme se ještě na šestici těch nejzajímavějších akcí z posledních šesti let.
Brněnská přednášková noc, kterou pořádají studenti pro studenty. Akce, která probíhá již několik let, se stala velmi prestižní a milou událostí. Každý má možnost si připravit zhruba hodinové povídání o jakékoliv oblasti. V jednu chvíli pak probíhá několik přednášek zároveň a účastníci si mohou vybrat, kterou navštíví.
Oslavy narozenin Jarošky. Velkolepá více než týdenní akce pro širokou veřejnost i studenty Jarošky. Součástí oslav byly jarošácký průvod, běžecká výzva 150 km pro Jarošku, logické hry pro studenty, muzikál Jaroška story, koncert školního sboru spojený s křestem CD, divadelní představení Koně se přece střílejí, besedy se zajímavými osobnostmi spojenými s naší školou, exhibiční turnaj ve florbalu, sportovní klání mezi třídami, den otevřených dveří, slavnostní bohoslužba, slavnostní setkání profesorů, studentů, absolventů a přátel školy na hudební scéně Městského divadla a v kulturním centru Babylon a mnoho dalších akcí.
Po středoškolských světových mistrovstvích ve florbale (2007) a stolním tenisu (2010) se pustila naše škola do organizace i mistrovství světa ve volejbale. Soutěže se zúčastnilo 27 chlapeckých a 28 dívčích družstev z celého světa. Kromě vlastního turnaje se konalo mnoho doprovodných aktivit. Na organizaci této velmi úspěšné akce se podílelo mnoho profesorů i studentů naší školy, kteří se postarali o nezapomenutelné zážitky všech zúčastněných. Turnaj, který se uskutečnil ve 14 brněnských halách, nakonec ve chlapecké kategorii vyhrál tým z Turecka, mezi dívkami kralovaly volejbalistky ze Srbska.
Každoroční, již tradiční basketbalová utkání mezi studenty (a několika absolventy) Jarošky a Slovaňáku. Dvojice utkání (chlapci a dívky) má vždy fantastickou diváckou kulisu, která vyburcuje hráče a hráčky ke skvělým výkonům. Je zřejmé, že vždy jsou lepší Jarošáci, ovšem ne vždy to tak vypadá výsledkově i na koncích utkání. Velmi pěkná sportovní akce doplněná přestávkovými tanečními vystoupeními studentů obou škol a střeleckým soubojem ředitelů a tělocvikářů obou škol se stará o příjemné naladění do vánoční atmosféry.
Dvojice akcí pro studenty připomínajících 17. listopad 1989, kterou pořádal ve spolupráci s mnoha vyučujícími školní parlament. Studenti si volili mezi různými besedami a promítáním filmů, kde se dozvěděli více o historii z úst přímých účastníků. Obě akce byly doplněné o diskuse nad problémy tehdejší doby. Studenti rozhodovali o společenských změnách a měli možnost okusit, jaké problémy se tehdy musely řešit.
Neformální setkání studentů, vyučujících, rodičů a absolventů spojený s vernisáží výtvarných prací, prohlídkou budovy nižšího gymnázia a vystoupením studentských a absolventských kapel (v minulosti například Pavel Čadek, Naslouchejte mandarinkám a další).
Velmi si vážíme toho, že se naši studenti účastní nemalého množství různých soutěží. Značí to, že mají o daný obor hlubší zájem a nebojí se své znalosti a dovednosti porovnat s dalšími soutěžícími. Níže uvádíme největší úspěchy z posledních pěti let na celostátní a mezinárodní úrovni, ačkoliv naše poděkování si zaslouží nejenom tito studenti.
Tradičními soutěžemi jsou olympiády. Našim studentům se daří v mnoha oborech na celostátní i mezinárodní úrovni.
Středoškolská odborná činnost je soutěž, ve které studenti sepisují odborné práce, které potom obhajují před několika komisemi. Soutěží se celkem v sedmnácti oborech. Naši studenti bývají úspěšní hned v několika z nich.
Nesmíme zapomenout na sportovní úspěchy našich studentů a nedávných absolventů, kteří dokazují, že se jim daří kromě vědeckých odvětví i na poli sportovním. Omlouváme se všem, na které jsme zapomněli.
Po celou dobu studia si mohou studenti volit ze široké nabídky předmětů.
Tato volba začíná již na nižším gymnáziu, kdy si v tercii mohou studenti zvolit druhý cizí jazyk z nabídky němčina, francouzština, ruština a španělština, kterým doplní výuku angličtiny, která je povinná od primy. Základy tohoto jazyka mohou získat už v sekundě, kdy jim nabízíme účast v jazykových kroužcích. V tercii si studenti matematických tříd mohou zvolit ještě hodinu nepovinných cvičení z matematiky navíc, v kvartě to jsou dokonce dvě hodiny matematiky navíc. Navíc během celého studia mohou studenti chodit do sportovníh her nebo do sboru.
Na vyšším gymnáziu si studenti matematických tříd mohou v každém ročníku zvolit nepovinně cvičení z matematiky.
Ve druhém ročníku čtyřletého studia (sextě osmiletého studia) si studenti všeobecných tříd volí jeden předmět z nabídky (tzv. 1. volitelný předmět):
Ve třetím ročníku čtyřletého studia (septimě osmiletého studia) si všichni studenti volí předmět z této nabídky (tzv. 2. volitelný předmět):
Ve čtvrtém ročníku čtyřletého studia (oktávě osmiletého studia) si studenti všeobecných tříd volí dva předměty a studenti matematických tříd jeden předmět z nabídky:
Navíc si studenti maturitních ročníků volí další dva předměty z nabídky:
V maturitním ročníku si také studenti mohou zvolit jeden ze sportů v rámci tělesné výchovy:
Kromě těchto předmětů mohou studenti i na vyšším gymnáziu navštěvovat sportovní hry nebo sborový zpěv.
Matematické třídy jsou určeny pro žáky a studenty talentované v matematice (fyzice, informatice). Naším cílem je takové žáky a studenty soustředit a poskytnout jim v matematice, ale i fyzice a informatice hlubší vzdělání, a tak je kvalitně připravit pro studium na vysoké škole u nás i v zahraničí.
Toto zaměření lze zvolit již na nižším gymnáziu, ačkoliv víme, že je to poměrně brzy pro děti si určit takovouto specifikaci. Proto je po nižším gymnáziu možné přejít do třídy všeobecné. Uvolněná místa pak obsadí zájemci z devátých tříd. Většinou se takto uvolní přibližně 10 míst ve třídě.
Na nižším gymnáziu se obsah látky v matematice mezi všeobecnou a matematickou třídou tolik neliší, ačkoliv je pravda, že v matematických třídách je možnost jít trochu více do hloubky. Jako důležité však považujeme, že se v jedné třídě setkávají děti, které mají rády matematiku.
Na vyšším gymnáziu se již hodinové dotace značně liší a liší se i obsah. Právě díky vyšší hodinové dotaci je možné se matematice věnovat více do hloubky a zároveň se podívat i na další oblasti matematiky. Není proto asi překvapením, že se studenti našich matematických tříd umísťují na nejvyšších příčkách v matematických soutěžích a nezřídka kdy se objeví i v reprezentačních výběrech.
Na rozvoji talentu se významně podílejí i další instituce, zejména pak Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity. Zvlášť nadaní studenti tak mají možnost již na gymnáziu pracovat pod vedením zkušených vysokoškolských učitelů.
Velmi často se zájemci o studium ptají, zda je právě pro ně určena matematická třída a zda to není brzy určit si své zaměření již v jedenácti letech. Na to se snažíme odpovídat, že pokud studenty baví matematika a alespoň trochu jim jde, pak by právě pro ně matematická třída mohla být to pravé.
Co se týče uplatnění absolventů matematických tříd, pak je třeba říci, že je velmi různorodé. Od třetího ročníku si totiž všichni studenti tříd A, B, C, D volí dle svého zájmu předměty, do kterých chodí napříč všemi ročníky. I díky těmto předmětům mají pak otevřené dveře prakticky na všechny vysoké školy. Je nutné říci, že většina absolventů pak pokračuje na technické obory (matematiky, fyzika, informatika, ...), nicméně v každém ročníku máme studenty matematických tříd, kteří jdou studovat například medicínu, další přírodovědné obory, ale najdou se i absolventi matematických tříd, kteří pokračují na humanitně zaměřené vysoké školy.
Studium informatiky je rozděleno do níže uvedených 4 předmětů. Jejich umístění do příslušných ročníků studia i jejich podrobnější obsah je uveden v připojené tabulce.
Základní povinný kurz pro každého studenta. Cílem je naučit prakticky a efektivně vyžívat ICT v běžném (studentském) životě. Ale také trošičku ochutnat radost z vlastní tvorby počítačových programů a zjistit, zda má smysl následně studovat volitelné předměty se zaměřením na programování.
Volitelný předmět, v němž se studenti seznámí se základy algoritmizace, programovacím jazykem C++, tvorbou pokročilejších algoritmů a použitím složitějších datových struktur, naučí se tvořit aplikace s grafickým uživatelským rozhraním (Qt). Seznámí se také s tvorbou dynamických webových stránek (PHP, SQL). Látka tohoto předmětu je zkoušena u profilové maturitní zkoušky z informatiky a programování.
Předmět pro počítačové nadšence, kteří se chtějí informatikou bavit ještě více. Jedná se o celoroční kurz nějakého programovacího jazyka (Java, Python, Objective-C, Swift), který je občas přerušován přednáškami na nějaká zajímavá informatická témata (Arduino, strojový kód a Assembler, bezpečnost počítačových sítí, studium na vysokých školách se zaměřením na IT, přednášky s úspěšnými absolventy apod.)
Předmět slouží v posledním roce studia na gymnáziu pro přípravu k úspěšnému zvládnutí profilové maturitní zkoušky z informatiky a programování. Není zde probírána téměř žádná nová látka, jen se opakuje a procvičuje látka z předmětu Informatika a programování. Maturitních témat je většinou kolem 25. Proto je opakování rozděleno do cca 25 tematických celků, kde se opakují teoretické znalosti a procvičují tzv. typové úlohy (praktické programátorské příklady).
Sborový zpěv na našem gymnáziu má již dlouhou tradici. Od roku 1990, kdy byl založen sbor vyššího gymnázia, se pravidelně setkávají studenti napříč ročníky, aby strávili společné chvíle při aktivním zpěvu. Jde o činnost dobrovolnou, kterou si sami volí jako doplněk k naukovému studiu ostatních předmětů. Nachází zde nejen uvolnění a radost ze společně prožitých chvil s hudbou, ale také četná přátelství. Odměnou jim bývají zážitky z průběhu nácviku skladeb i z vystoupení před spolužáky i veřejností.
Naše škola má dvě budovy, a tak zde fungují také dva sbory. Na vyšším gymnáziu Jaroš, na nižším pak Jarošek. Sbor nižšího gymnázia vznikl zároveň s otevřením budovy nižšího gymnázia na Příční v roce 1999. Nácviky tradičně probíhají vždy v úterý od 14.00 do 15.30 hod. Setkáváme se v učebnách, které jsou plně vybaveny množstvím hudebních nástrojů, jež využívají zejména instrumentálně zdatní studenti při doprovodu sborů na vystoupeních. Oba sbory jsou smíšené – jsou otevřeny dívkám i chlapcům všech ročníků, kteří mají zájem o zpěv a hudbu.
Na práci sboru nižšího gymnázia, která spočívá zejména v získávání pěveckých dovedností (řada malých sboristů přichází bez zkušeností), v osvojování si smyslu pro týmovou práci, ve vnímaní hudebního celku a poznávání pestrého hudebního repertoáru co do formy i žánru, navazuje úzce sbor vyššího gymnázia s náročnějším vícehlasým repertoárem, v němž dále rozvíjí dovednosti i poznání sborové literatury.
Repertoár sborů je různorodý, na nižším gymnáziu vychází z kánonů, které jsou dobrým předstupněm pro složitější vícehlasé skladby, pokračuje přes písně lidové, písně divadla Semafor a Osvobozeného divadla, písně folkového žánru až k úpravám písní české i zahraniční populární hudby. Na vyšším gymnáziu patří k repertoáru mimo jiné spirituály, gospely, úpravy lidových písní, swingové skladby, díla klasiků i úpravy rockových skladeb.
V minulosti se oba sbory účastnily řady významných událostí, např. oslav výročí založení školy v Janáčkově divadle a v Městském divadle Brno, příležitostně společně vystupovaly také na vánočních koncertech.
Sbor vyššího gymnázia několikrát vycestoval do zahraničí – do Stuttgartu, do Leedsu. V Darmstadtu se spolu s orchestrem partnerské školy představil při Rybově České mši vánoční. Účastnil se také pietní akce v Památníku Lidice. Na tradičním koncertu Jaro na Jarošce, kdy se sbor pravidelně loučí se svými členy ze čtvrtých ročníků, vystupují i mnozí instrumentalisté z řad studentů a školní skupiny.
Sbor nižšího gymnázia každoročně připravuje vánoční hudební program jak pro spolužáky, tak pro obyvatele domovů seniorů, kterým tradičně přináší vánoční atmosféru a přáníčka vytvořená v hodinách VV. Na konci školního roku se stal tradicí Letní koncert se současnějším programem. K výročí republiky a sametové revoluce zde vznikly kombinované pořady s písněmi, tancem a scénkami. Sbor nižšího gymnázia má také za sebou již třetí nastudovaný muzikál – Jaroška story.
Z dlouhodobých zkušeností víme, že studenti po letech rádi vzpomínají na dobu strávenou ve sboru, a proto se nebojte, neváhejte a přijďte si zazpívat!
Doba, kdy se všechny děti musely povinně učit nenáviděnou ruštinu, je dávno pryč. Dnešní studenti mají možnost rozhodnout se pro ni svobodně. Jako slovanský jazyk je velmi podobná češtině. Není třeba se děsit ani azbuky, tu zvládáme za tři měsíce. Využití jazyka je pak velmi široké a také čím dál více zaměstnavatelů hledá pracovníky, kteří umí rusky byť jen komunikativně.
Pokud se žák přihlásí ke státní části, musí vykonat i profilovou část.
Od školního roku 2020/2021 mají studenti možnost nahradit maturitní zkoušku certifikátem minimálně na úrovni B1.
Letenka, ubytování, cesty, výlety, jídlo na exkurzích, vstupenky. To všechno hradí krajská dotace programu Do světa!, když pořádáme ruskou výměnu. Do Sosnového Boru u Petrohradu tak naši studenti létají prakticky zdarma. Ale cena rozhodně není jediným lákadlem studentských výměn!
Foto z výměny (2019).Celkem třikrát jsme si objednali autobus a navštívili překrásné ukrajinské město Lvov. Autobusem jsme navštívili i ruskou exklávu Kaliningrad, dřívější Königsberg. A letecky jsme se nedávno podívali i do ukrajinské metropole Kyjeva. Loňskou exkurzi nám zhatila epidemie koronaviru :-(
Tyhle exkurze jsou určené pro všechny ruštináře školy. Každý student tak má možnost se během svého studia na Jarošce podívat do ruskojazyčného prostředí. Stačí mít o ruštinu zájem a dobré známky. Ti nejlepší se navíc mohou zúčastnit i studentské výměny s ruským lyceem.
Fotografie z Kyjeva (2018)Studenti mohou i na Ukrajině pohodlně mluvit rusky. Navštěvujeme divadla, kino, školy, restaurace... všude komunikujeme rusky. Města na východě Evropy mají báječnou atmosféru. Bydlíme v hostelu většinou v samotném centru města a účastníci také na rozdíl od výměny nemají žádné povinnosti. Výlet je ve srovnání s jinými jazykovými exkurzemi na Západ velmi levný. Doprava, ubytování i vstupy se vejdou obvykle do několika málo tisíc korun. V budoucnu plánujeme navštívit i další ruskojazyčná města, například přístav Oděsu.
Jaroška je všeobecně považována za matematické gymnázium. S tím by ale ne každý souhlasil. Na nižším gymnáziu jsou v ročníku vždy dvě třídy, přičemž jedna z nich je se zaměřením na matematiku a druhá je všeobecná. Na vyšším gymnáziu ještě k těmto dvěma třídám přibudou dvě třídy všeobecné. Je však pravda, že studenti Jarošky slaví velké úspěchy v mnoha matematických soutěžích a velké množství studentů dále pokračuje na technické či přírodovědné vysoké školy.
Existuje možnost změny zaměření studia při přechodu z nižšího gymnázia na vyšší (většinou se jedná o přechod z matematické do všeobecné třídy). Proto je možné v rámci čtyřletého studia rovněž volit mezi matematickou třídou (kapacita zhruba 10 žáků nově přijatých do čtyřletého studia) a všeobecnou třídou (kapacita zhruba 50 žáků nově přijatých do čtyřletého studia).
Je nám zcela jasné, že pro některé žáky může být rozhodnutí o zaměření již v páté třídě poměrně brzké, nicméně jak bylo zmíněno výše, po nižším stupni se studenti mohou rozhodnout, zda chtějí pokračovat v matematických třídách. Ale platí to i naopak, pravidelně nějaký student zamíří po nižším stupni ze všeobecné třídy do třídy matematické. Co se týče počtu hodin matematiky týdně, na nižším stupni se to v matematických a všeobecných třídách tolik neliší, jak vidíte níže. Na vyšším gymnáziu je již rozdíl větší, a navíc je zde ještě možnost nepovinných cvičení z matematiky.
Matematika | Nižší stupeň | Vyšší stupeň | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zaměření | matematické | všeobecné | matematické | všeobecné | ||||||||||||
ročník | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | počet hodin | 5 | 5 | 5 | 6 | 4 | 5 | 4 | 4,5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 4 | 4 | 4 | 4 |
V každém ročníku se v každé třídě vyčleňují 2 hodiny týdně na cvičení, třída se v nich dělí na poloviny.
Každý z nabízených předmětů má dotaci 2 hodiny týdně a je vyučován od uvedeného ročníku do konce studia. Seminář z matematiky je koncipován jako příprava k maturitě (náplní je opakování a procvičování učiva), ostatní nabízené předměty jsou rozšiřující (náplní doplňují a rozšiřují učivo probírané v povinném předmětu „Matematika“). Matematická třída má rozšířenou výuku matematiky (více hodin oproti všeobecné třídě), na níž je zaměřena, proto je v ní menší míra volitelných předmětů (méně hodin ve srovnání se všeobecnou třídou).
Kromě těchto volitelných předmětů mají studenti matematických tříd ještě možnost volby nepovinných cvičení z matematiky, a to již od tercie nižšího gymnázia.
Studenti si mohou zvolit obě, právě jednu (kteroukoliv) či žádnou z těchto dvou nabízených zkoušek.
Libovolný maturant gymnázia může tedy absolvovat až tři různé zkoušky z matematiky. Naopak student všeobecné třídy z matematiky nemusí maturovat vůbec.
Studenti, kteří školu reprezentují v matematických soutěžích, mohou studovat podle individuálního studijního plánu. Jsou pak uvolňováni k účasti na různých soustředěních, přednáškách a přípravě na příslušné soutěže. Mají současně úlevy v jiných předmětech (např. tolerance vyšší míry absencí, termínované zkoušení).
Velmi často zájemci o studium váhají, zda je pro ně určena spíše třída matematická, či všeobecná. Pokud vás však baví matematika, máte rádi logické rébusy, řešíte třeba nějaké matematické soutěže, potom bychom vám určitě matematickou třídu doporučili.
Často také studenti přemýšlí, co mohou dělat po Jarošce. Vůbec nemusíte mít obavy, že by vás Jaroška (ať už všeobecná či matematická třída) omezila ve výběru vysokých škol. Právě široká volba předmětů dává studentům možnost si zvolit svoji kýženou specializaci.
Studenti gymnázia si mohou španělštinu zvolit jako 2. cizí jazyk. Na nižším gymnáziu je v nabídce jako nepovinný předmět už v sekundě na 2 vyučovací hodiny, od tercie je povinný v rozsahu 3 hodin týdně. Na vyšším gymnáziu je také povinný od 1. ročníku s dotací 3 hodiny týdně. Většina studentů zůstane u své volby a vybraný jazyk studuje až do maturity, nicméně je možné v průběhu studia 2. cizí jazyk změnit. Komu nestačí dva cizí jazyky, může si přibrat ještě třetí jako volitelný předmět na 2 hod. týdně od 2. ročníku. Ve školním roce 2021/2022 se pro španělštinu rozhodlo více než 120 studentů.
Pokud jde o úrovně pokročilosti, začíná se od úplných základů a předchozí znalost jazyka není nutná. Postupně jsou studenti vedeni k dosažení úrovně B1, ale podporujeme případné zájemce o vyšší cíle a složení mezinárodních zkoušek DELE (Diploma de español como lengua extranjera). Při velkém počtu zájemců v 1. ročníku se otevírají 2 skupiny podle pokročilosti – jedna pokračuje po 2 nebo 3 letech studia z nižšího gymnázia a je doplněna novými studenty, druhá je určena pro úplné začátečníky.
Z čeho se vyučuje? Používáme hlavně učebnice Club Prisma od vydavatelství Edinumen a pro volitelný předmět Nuevo Avance Básico od SGEL, pracujeme také se zjednodušenou četbou včetně komiksů. Studenti pracují jednotlivě i ve skupinkách na krátkých projektech, začínají několika krátkými větami (představení se, popis osoby, co se mi líbí a nelíbí) a pokračují k souvislým textům – viz níže. Využíváme také autentické zdroje, jako jsou zpravodajské weby, turistické portály i kanály Youtube nejen ze Španělska, ale i z Latinské Ameriky. Učíme sice španělskou spisovnou verzi jazyka, jestliže ale studenti chtějí, mohou později začít používat některý z regionálních dialektů jak ze Španělska, tak z Ameriky, pokud jsou v jeho použití konzistentní. Nedoporučujeme kombinovat mexické slovo s argentinskou výslovností a španělskou gramatikou.
Zájemci se mohou zúčastnit konverzační soutěže a poměřit své síly s ostatními španělštináři v Brně, kraji a příp. celém státě.
Pokud se žák přihlásí ke státní části, musí vykonat i profilovou část.
Od školního roku 2020/2021 mají studenti možnost nahradit maturitní zkoušku certifikátem minimálně na úrovni B1.
Pro studenty vyššího gymnázia pořádáme týdenní poznávací cesty do Španělska (např. Madrid a okolí, Barcelona, Sevilla, Granada, Málaga), naši studenti také v minulosti absolvovali intenzivní jazykové kurzy ve Valencii a na Costa del Sol. Věříme, že v blízké budoucnosti budeme opět moci se studenty vyrazit do světa, aby si získané znalosti a dovednosti mohli procvičit v praxi na živo, např. při komunikaci s novými kamarády z nějaké partnerské školy.
PUBLICIDAD
¡Compra el paraguas super moderno! Es el mejor amigo en días lluviosos. Tiene diez motores así que puede volar. Vuela encima de tu cabeza porque está conectado con un collar inteligente. Lo puedes comprar en colores y tamaños diferentes. ¡No esperes ni un minuto! Si lo compras dentro de una hora, obtienes el collar inteligente gratis. 9/10 personas bajo la lluvia lo recomiendan. El precio del paraguas es 199 euros y el collar cuesta 49 euros. No dudes y cómpralo.
Las hienas y las suricatas
Las hienas y las suricatas estaban en una continua guerra por el territorio.
Las suricatas siempre eran vencidas. Una vez por la noche rganizaron una reunión y pensaron que es culpa de sus jefes que siempre perdían, así que eligieron unos nuevos.
Pero los nuevos jefes recién elegidos eran presumidos y querían distinguirse de los soldados rasos, así que se sujetaron grandes cuernos en la cabeza.
Vino la siguiente gran batalla, y como siempre, el ejército de las suricatas llev§o las de perder. Entonces las suricatas huyeron a sus agujeros, y los jefes, no pudiendo entrar debido a sus cuernos, fueron apresados y devorados.
Por eso es importante aceptar la responsabilidad siempre con humildad.
Dějepis je součástí školního učebního plánu pro všeobecné i matematické třídy na nižším i vyšším gymnáziu.
I. | II. | III. | IV. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematická třída | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
Všeobecná třída | 2 | 2 | 2 | 2 |
Předmět | Matematická i všeobecná třída | |||
---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | |
Dějepis | 2 | 2 | 2 | - |
Moderní dějiny | - | - | - | 2 |
Seminář z dějepisu | - | - | - | 2 |
Na nižším gymnáziu je školní vzdělávací plán pro matematickou třídu (1.ag) koncipován tak, že se žáci učí dějiny od pravěku po dobu nejnovější. Ve všeobecné třídě (1.bg) je stejná výuka do konce 1. pololetí kvarty. Ve 2. pololetí se žáci vracejí k počátkům lidských dějin a končí orientálními despociemi, vše je ale probíráno podrobněji. To je výhoda tříd osmiletého všeobecného zaměření, protože na vyšším gymnáziu je pak možné probírat látku (až od antiky) klidnějším tempem. Zbývá více času na nejnovější dějiny, můžeme se rovněž věnovat historickým zajímavostem. Na vyšším gymnáziu matematická i všeobecné třídy čtyřletého studia začínají pravěkem. V matematické třídě, ve které většina studentů pokračuje z nižšího gymnázia, proto, že jsou jejich řady doplněny nově přijatými matematickými talenty.
Využíváme projektovou výuku, v hodinách používáme prezentace, které mají žáci k dispozici prostřednictvím e- learningu na Moodlu. Ve výuce pracujeme s nástěnnými i pracovními mapami. Do výkladu vkládáme ukázky z filmů nebo využíváme videopořady z portálu ČT edu. Pořádáme exkurze, žáci nižšího gymnázia navštěvují archeologickou lokalitu Carnuntum. Na obou stupních pravidelně pořádáme exkurze do Památníku Terezín a Malé pevnosti, podobně i do Osvětimi nebo Mauthausenu. Navštěvujeme rovněž výstavy, pořádáme besedy.
Na nižším gymnáziu žáci mají k dispozici texty nebo prezentace, které jim připravují vyučující.
Na vyšším gymnáziu studentům učebnice půjčujeme. Jde o čtyřdílné řady dějepisu pro čtyřletá gymnázia.
Náplní Moderních dějin je prohloubení znalostí složitého vývoje po 2. sv. válce až do současnosti. Studenti volí samostatnou práci na jimi zvolené téma. Seminář z dějepisu je určen především těm studentům, kteří chtějí z dějepisu maturovat nebo je znalost historie důležitá pro jejich další vysokoškolské studium. Připravují si prezentace k jednotlivým maturitním okruhům, které během vyučování doplňujeme a upřesňujeme. Zároveň se seznamují s odbornou literaturou. Součástí výuky bývá exkurze do Zemského archivu.
Výuka na vyšším gymnáziu probíhá většinou, nejméně 1x týdně, v učebně dějepisu. Je vybavena počítačem, dataprojektorem a interaktivní tabulí.
Na konci 2. ročníku vyššího gymnázia si studenti volí předmět, ze kterého píší Závěrečnou práci. V dějepisu většinou necháme výběr tématu na studentovi, který má k němu nějaký vztah nebo hlubší zájem. Pokud si sám téma nezvolí, nabídneme mu několik možností. Hodnotné práce se většinou týkají dějin obce, kdy žák vychází z místní kroniky nebo svědectví pamětníků. Taktéž monografie osobnosti, se kterou se daný žák zná a pracuje na základě její výpovědi. Úspěšné práce se prezentují ve školním kole a postupují do SOČ.
Během studia na našem gymnáziu se žáci mohou zúčastňovat několika soutěží. V rámci školy pořádáme každoročně Dějepisnou soutěž, která se tematicky váže k nějakému výročí. Žáci mohou prokázat znalosti ve vědomostním kvízu nebo si mohou připravit na dané téma prezentaci. Ty pak hodnotí nejen učitelé, ale porotou se stávají i všichni, kteří se do klání přihlásili. Na nižším gymnáziu je velmi oblíbená Dějepisná olympiáda, ve které bývají naši studenti velmi úspěšní. Od minulého školního roku je Dějepisná olympiáda i pro střední školy a vyšší gymnázia. Téma loňského ročníku DO bylo „Labyrintem barokního světa (1556-1781)“. Už od školního kola probíhala soutěž distančně. Výsledky školního kola: 1. Martin Prokop, 4.C, 2. Cyril Povolný, 3.A, 3. Tereza Pokorná, 4.D. V krajském kole se pak Martin Prokop ze 4.C umístil na 3. místě. Několikrát naši studenti uspěli i v soutěži o Cenu Bronislavy Müllerové, kterou pořádá Nadace Jana Husa. V roce 2014/2015 naše studentka Kristýna Dostálová vyhrála 1. cenu s prací „Vzpomínky“, ze které přinášíme malou ukázku.
Na svůj psací stroj psal potají. Jeho „pracovna“ se nacházela v rohu obývacího pokoje. Nebyla to tak pracovna, jako spíš stůl se židlí a s psacím strojem oddělený od zbytku pokoje temným závěsem. Tam byl jeho svět, ukrytý, zakázaný. Nebyl to však on, kdo ho ukryl. Ukryla ho zcela jiná opona, než ta, kterou jsme měli v bytě – Železná opona. Přesto, že byla neviděna a neslyšena, oddělila a navždy změnila životy miliónů lidí.
...
„Stalo se něco?“ zeptala jsem se s obavou v hlase. Sváťa nebyl ten typ člověka, kterého jen tak něco vyvede z míry. V rádiu jsem slyšela znělku zpráv.
„Prý nějaké důležité sdělení…“ řekl zdánlivě lhostejně. V jeho očích jsem však viděla strach. Strach z čeho? V dlaních křečovitě svíral nějaký papír. Byl to letáček propagující komunistický režim. Zřejmě ho dostal někde na ulici.
„Poslouchej.“
„Vážení posluchači, zůstaňte u svých přijímačů. Za malý okamžik budeme vysílat mimořádně důležitou zprávu. Vojska Sovětského svazu, Polské lidové republiky, Německé demokratické republiky, Maďarské lidové republiky a Bulharské lidové republiky překročila státní hranice…“ V tu chvíli jsem věděla, že už nikdy nic nebude stejné.
Dějepis je volitelným maturitním předmětem. K maturitě je připraveno 30 maturitních okruhů, které zahrnují dějiny od počátku lidské společnosti po současnost. Otázky obsahují světové i české dějiny.
Naši absolventi, kteří po maturitě pokračují v oboru historie (FF), dějepis (PedF), práva, politologie nebo žurnalistika, základy, které získali na naší škole, velmi dobře využívají a úspěšně svá vysokoškolská studia završí.
Kdo by si někdy nepoložil otázky jako: „Z čeho se skládá svět kolem nás? Jakými zákony se řídí? Nedalo by se z nich získat něco užitečného?“
Vstupní branou k odpovědím na tyto otázky může být právě fyzika.
Fyzika | Nižší stupeň | Vyšší stupeň | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zaměření | matematické | všeobecné | matematické | všeobecné | ||||||||||||
ročník | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | počet hodin | 2 | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 2,5 | 2,5 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | - |
Přičemž na fyzikální cvičení je z uvedených hodin vyčleněna v sekundě a tercii jedna hodina 1x za 2 týdny, v primě a kvartě 1 hodina každý týden a na vyšším gymnáziu 2 hodiny jednou za 2 týdny.
Každý z nabízených předmětů má hodinovou dotaci 2 hodiny týdně a je vyučován od uvedeného ročníku do konce studia. Fyzika 2 je pokračováním a rozšířením tříletého kurzu fyziky pro všeobecné třídy. Seminář z fyziky je koncipován jako příprava k maturitě.
Z fyziky lze maturovat pouze ústně, a to v rámci profilové (školní) části maturity.
Používané učebnice:
Studenti, kteří školu reprezentují ve fyzikálních soutěžích, mohou studovat podle individuálního studijního plánu. Jsou pak uvolňováni k účasti na různých soustředěních, přednáškách a přípravě na příslušné soutěže. Mají současně úlevy v jiných předmětech (např. tolerance vyšší míry absencí, termínované zkoušení).
Francouzština se na našem gymnáziu vyučuje jako druhý jazyk (vedle němčiny, španělštiny a ruštiny) a v případě zájmu i jako volitelný třetí jazyk.
Důvodů, proč si zvolit právě tento jazyk, je celá řada. Francouzsky mluví více než 200 miliónů lidí na pěti kontinentech. Frankofonie sdružuje 68 států a vlád. Francouzština je po angličtině nejvíce vyučovaný cizí jazyk a také devátý nejpoužívanější jazyk na světě. Společně s angličtinou je to také jediný jazyk, který je možné se učit ve všech zemích světa.
Francouzština je zároveň pracovním i oficiálním jazykem Organizace spojených národů, Evropské unie, UNESCO, NATO, Mezinárodního olympijského výboru, Červeného kříže a mnohých mezinárodních právních institucí. Francouzština je taktéž jazykem tří měst, v nichž sídlí evropské instituce: Štrasburku, Bruselu a Lucemburku.
Osmileté gymnázium – povinně se druhý jazyk vyučuje od tercie (3 hodiny týdně), ale studenti mají možnost vybrat si ho už v sekundě jako nepovinný předmět (2 hodiny týdně).
Čtyřleté gymnázium – druhý jazyk se vyučuje povinně od 1. ročníku (3 hodiny týdně) a jako volitelný předmět třetí jazyk od 2. ročníku (2 hodiny týdně). V případě zájmu je také možnost otevřít konverzaci (od 3. ročníku).
V maturitním ročníku mají tedy studenti za sebou čtyři nebo šest (resp. sedm) let výuky francouzštiny a měli by dosáhnout úrovně B1 podle Společného evropského referenčního rámce.
Pokud se žák přihlásí ke státní části, musí vykonat i profilovou část.
Od školního roku 2020/2021 mají studenti možnost nahradit maturitní zkoušku certifikátem minimálně na úrovni B1.
Kromě klasické práce s učebnicemi využíváme také v jazykových učebnách a v multimediální učebně interaktivní procvičování na internetu, seznamujeme se s reáliemi a kulturou frankofonních zemí, spolupracujeme s Alliance française, která mj. pořádá festival Bonjour Brno a podílí se na organizaci Festivalu francouzského filmu, Dnů frankofonie a jiných kulturních aktivit. Studenti s hlubším zájmem o francouzštinu sem mohou docházet do jazykových kurzů nebo se přihlásit k mezinárodním certifikovaným zkouškám DELF a DALF.
Chemie je na Jarošce vyučována na osmiletém gymnáziu od druhého do sedmého ročníku, na čtyřletém gymnáziu od prvního do třetího ročníku.
Součástí výuky jsou laboratorní cvičení, ve kterých si studenti prakticky vyzkouší vědomosti získané v hodinách. Ve cvičeních je třída rozdělena na poloviny a každý týden má výuku jedna skupina.
Cvičení probíhají ve vybraných ročnících:
Osmileté studium | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
všeobecná třída | - | 2 | 1,5 | 2 | 2,5 | 2 | 3 | - |
matematická třída | - | 1 | 1,5 | 2 | 2 | 2 | 2,5 | - |
Čtyřleté studium | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | ||||
všeobecná třída | 2,5 | 2 | 3 | - |
Od třetího ročníku vyššího gymnázia je možné zvolit si dvouletý předmět Cvičení z biologie a chemie. V maturitním ročníku si studenti mohou dále vybrat z nabídky volitelných předmětů předměty Chemie 2 (prohlubování znalostí z běžných hodin chemie) a Seminář z chemie (opakování a příprava studentů k maturitě z chemie).
Studenti se také zapojují do řady chemických soutěží, jako je např. chemická olympiáda, ViBuCh nebo Chemiklání.
Pro nadšené chemiky jsou každý rok v posledním týdnu letních prázdnin pořádány „Letní laborky pro šílené chemiky“ na PřF MU v brněnském Campusu.
Biologie má na Jarošce určitě dobrý zvuk, vždyť z naší školy pochází celá řada vynikajících lékařů nebo biologů. Někteří z nich působí i v zahraničí a do naší školy se vrací, aby svým nástupcům přednášeli o výsledcích svých výzkumů nebo o své práci.
Biologie | Nižší stupeň | Vyšší stupeň | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zaměření | matematické | všeobecné | matematické | všeobecné | ||||||||||||
ročník | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | počet hodin | 2 | 2,5 | 2 | 1 | 2 | 2,5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2,5 | - | 2,5 | 3 | 2 | - |
Frontální výuka v „teoretických hodinách“ je doplněná praktickými cvičeními, kde je třída půlená. Studenti zde mikroskopují a provádějí další praktická cvičení v nové laboratoři biologie.
Každý z nabízených předmětů má dotaci 2 hodiny týdně a je vyučován od uvedeného ročníku do konce studia.
Je pouze součástí Profilové části maturity (školní), stejně jako maturita z Molekulární biologie.
Přestože je naše gymnázium vnímáno širokou veřejností jako gymnázium matematické, je na něm věnován značný prostor pěstování společenských věd. V obou třídách nižšího gymnázia, větvi matematické i všeobecné, probíhá výuka občanské výchovy. Na vyšším gymnáziu pak v těchto třídách a dvou nově otevřených všeobecných třídách čtyřletého studia pokračuje předmět jako společenské vědy.
Nižší stupeň | Vyšší stupeň | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zaměření | matematické | všeobecné | matematické | všeobecné | ||||||||||||
ročník | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. |
počet hodin | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 |
Naším cílem je již od nižšího gymnázia vést studenty k samostatnému myšlení a projevu, logické argumentaci, vyhledávání informací, umění komunikace a zapojení se do nejrůznějších projektů společně se svými spolužáky. Studenti se v hodinách občanské výuky postupně seznamují se základy etiky, psychologie, politologie, práva a ekonomie. Pochopí podstatu demokracie a právního státu, principy tržní ekonomiky, seznámí se systémem našeho práva, možnostmi dalšího studia a naučí se zhodnotit význam členství v mezinárodních organizacích.
V hodinách občanské výchovy se rovněž zaměřujeme na všeobecnou orientaci studentů v domácí i zahraniční situaci, snažíme se podporovat jejich kritické myšlení a pochopení nebezpečí manipulace. Klasickou výuku samozřejmě doplňujeme mnoha dalšími aktivitami.
V rámci společenských věd na vyšším gymnáziu jsou pak tyto znalosti prohlubovány podrobným studiem jednotlivých společenských věd – psychologie, sociologie, religionistiky, politologie, práva, ekonomie a filosofie. Snažíme se naše studenty vybavit společenskými, kulturními, politickými i ekonomickými znalostmi v nejširším slova smyslu i s ohledem na fakt, že studenti třetích a čtvrtých ročníků se stávají prvovoliči.
Nad rámec výuky pro studenty organizujeme besedy a odborné semináře, pořádáme exkurze na Krajský a Ústavní soud v Brně nebo návštěvy kanceláře Veřejného ochránce práv. Úzce spolupracujeme se studentským parlamentem, se kterým jsme společně například připravili Festival (ne)svobody – připomínku 30. výročí Sametové revoluce. Naši studenti se také tradičně zapojují do studentských voleb. Výbornou a již letitou zkušenost máme se studenty právnických fakult (často našimi absolventy), kteří v rámci projektu Street Law studentům prakticky přibližují český právní systém nebo s nimi v rámci třídy zinscenují soudní líčení. S pozitivní odezvou se u studentů rovněž setkalo modelové zasedání Rady EU. Pro zájemce pořádáme prohlídky kulturních památek našeho města. Obrovský zájem mezi našimi studenty vzbudila také návštěva Senátu PČR nebo Evropského parlamentu v Bruselu.
Studenti třetích ročníků si hojně vybírají téma své Závěrečné práce právě ze společenskovědní oblasti. Tyto práce dosahují mnohdy vysoké úrovně a úspěšně reprezentují naši školu v rámci Středoškolské odborné činnosti.
Každý z uvedených předmětů má dotaci 2 hodiny týdně. Seminář ze společenských věd je vystavěn jako příprava k maturitní zkoušce – opakování učiva a maturitních okruhů. Společenské vědy 2 pak rozšiřují a doplňují znalosti nabyté během dřívějšího studia.
Maturita má podobu profilové zkoušky (školní) a je skládána v ústní formě před maturitní komisí. O oblíbenosti společenských věd mezi studenty svědčí každoroční vysoký počet maturantů, kteří si právě tento předmět volí jako maturitní. Tito naši absolventi pak úspěšně pokračují ve studiu právnických, ekonomických, psychologických či politologických oborů nejen v rámci České republiky.
Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem – a o znalosti a komunikaci v anglickém jazyce to v dnešní době platí dvojnásob.
Na Jarošce již více než sto padesát let let probíhá bezpochyby jedna z nejkvalitnějších příprav pro studium přírodovědných předmětů na vysoké škole, proto je obecně považována za matematické gymnázium. Nicméně s dobovým vývojem jsme si dobře vědomi, že excelentní znalosti v odborných předmětech jdou ruku v ruce se schopností je využít – a to nejen na našich univerzitách, ale především v zahraničí a v samotném povolání. Proto již od prvních ročníků s kvalifikovanými kolegy vedeme studenty nejen k maturitě, ale primárně k mezinárodní úrovni ESOL B1/2/C1/2 (dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky) a umožňujeme jim zkoušky, FCE případně CAE, díky spolupráci s jazykovou školou P.A.R.K., konat přímo v prostorách naší školy se svými spolužáky.
Studenti jsou rozřazováni dle úrovně svých znalostí již v prvních dnech studia, a to jak v primách na nižším gymnáziu (třídy A s matematickou profilací, B se všeobecným zaměřením), tak v prvních ročnících na vyšším gymnáziu na dvě skupiny, a teprve na základě vyhodnocení testů jsou jim individuálně určeny učební materiály a koncept výuky.
Anglický jazyk | Nižší stupeň | Vyšší stupeň | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ročník | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. |
Počet hodin | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
V sekundách na nižším gymnáziu a ve třetích ročnících na vyšším gymnáziu pak pravidelně vždy jedna hodina probíhá s rodilým mluvčím, který dbá na správnou výslovnost a komunikaci a taktéž se věnuje přípravě studentů ke zkouškám. Ve třetím ročníku na vyšším gymnáziu pak studenti vypracovávají Závěrečnou práci, ke které sami zpracovávají abstrakt v anglickém jazyce; shrnutí projektu musí následně v hodině pod vedením rodilého mluvčího odprezentovat.
Studenti se mohou účastnit akcí pořádaných naší školou ve spolupráci s dalšími zahraničními instituty, jako je výměnný pobyt se střední školou v USA, dále jsou to poznávací zájezdy do Británie a Irska, nebo zájezdy do Spojeného Království na nižším gymnáziu s jazykovým pobytem – dle aktuálních možností.
Pokud se žák přihlásí ke státní části, musí vykonat i profilovou část.
Od školního roku 2021/2022 mají studenti možnost nahradit maturitní zkoušku certifikátem minimálně na úrovni B1.
Nejenže tedy Jaroška dokáže studenty skvěle připravit pro vstup do vysokoškolského života, ať už u nás či v zahraničí, ale genius loci, který zde již téměř dvě staletí vládne, je pohltí do místní komunity a vytvoří přátelství a vazby, která přetrvávají po několik generací a která vnesou do prvopočátku jejich života nezaměnitelný charakter.
Zeměpis je de facto doslovné přeložení vědního oboru geografie. Původně nám tento předmět skutečně primárně sloužil k popisování Země, která pro nás z velké části byla tabula rasa, tedy nepopsaná deska. Pojem tabula rasa je v tomto případě dokonale výstižný, neboť nepopsanou desku jsme časem nahradili dokonale popsanou koulí. Právě po doplnění všech prázdných míst došlo k obrovské profilaci celého vědního oboru. Od původní popisné vědy se přesouváme k vědě exaktní, která se snaží jednotlivé jevy vysvětlit. Pro své fungování si vypůjčuje poznatky z ostatních vědních oborů, od informatiky počínaje po psychologii konče.
Zeměpis | Nižší stupeň | Vyšší stupeň | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zaměření | matematické | všeobecné | matematické | všeobecné | ||||||||||||
Ročník | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. | I. | II. | III. | IV. |
Počet hodin | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 |
Ve IV. ročníku vyššího gymnázia si studenti již profilují své předměty tak, aby co nejlépe odpovídaly jejich požadavkům pro další studium na vysoké škole. Profilace probíhá pomocí volitelných předmětů a seminářů. V rámci předmětu zeměpis je pro zájemce přichystán seminář ze zeměpisu, který je určen primárně studentům všeobecných tříd, ale v případě zájmu do něj vstupují i studenti matematické třídy. Tento seminář je vyučován v rozsahu 2 hodin týdně.
Zeměpis je jednou z možností profilové části maturity. Volitelnou možností maturovat z tohoto předmětu tak disponuje každý student gymnázia. Krom teoretického základu je po studentech požadována praktická znalost (např. práce s mapou, buzolou apod.).
Právě díky tomu, že zeměpis se nachází na rozhraní přírodních, společenských a technických oborů, se tento předmět může stát atraktivním prakticky pro každého studenta. Student by měl názorně pochopit, že jednotlivé vědní obory a disciplíny od sebe nejsou oddělené, ale reálně se prolínají, což je velice důležité pro budoucí uplatnění absolventa. Zároveň se současný svět neuvěřitelně rychle mění, a to jak z hlediska politických, tak přírodních změn. Jak už bylo napsáno výše, geografie opustila roli popisného předmětu, a naopak se snaží dynamicky popisovat svět okolo nás. Právě z tohoto důvodu je zeměpis předmětem, který může aktuální vývoj studentům reflektovat a tím zvýšit jejich zájem o konkrétní vědní obor.
Milí uchazeči o studium na Jarošce,
v této nelehké době, kdy se nemůžeme potkat osobně na Dni otevřených dveří, dovolte, abychom vás prostřednictvím webových stránek školy stručně obeznámili s předmětem český jazyk a literatura.
Nejen matematikou živ je člověk. Proto úkolem nás češtinářů je naučit žáky pracovat s náročnějšími odbornými i uměleckými texty, rozvíjet jejich komunikační schopnosti a rozkrývat před nimi bohatství mateřského jazyka. Předmět se tak stává i prostředkem esteticko výchovného působení.
K tomu nám dopomáhá dostatečná hodinová dotace i soubory učebnic, které jsme pro žáky pečlivě vybrali. Na nižším gymnáziu máme kombinaci učebnic z nakladatelství Tobiáš a pracovních sešitů z nakladatelství Fraus, Taktik a Tobiáš, učebnice do literární výchovy používáme z nakladatelství SPN, na vyšším používáme učebnice z SPN (více na www.jaroska.cz).
V posledním ročníku studia si mohou žáci zvolit seminář z českého jazyka a literatury. Jeho úkolem je nejen opakovat a prohlubovat doposud probrané učivo, ale hlavně probouzet u žáků vlastní tvůrčí aktivitu. Součástí semináře je i třídenní literární dílna, ve které se žáci seznamují s různými technikami tvůrčího psaní. Současně nahlédnou i do jiných druhů umění, jako je film, divadlo, hudba nebo výtvarný projev.
Z češtiny se skládá samozřejmě povinná zkouška maturitní zkouška a probíhá formou písemné práce a ústní zkoušky. Pro podrobnější informace o maturitních zkouškách doporučujeme videonahrávku pana ředitele, která je k dispozici na webových stránkách školy.
Nabízíme žákům také možnost zapojovat se do různých olympiád a literárních soutěží, ve kterých naši žáci dosahují met nejvyšších jak na regionální, tak i na celostátní úrovni. Pro ilustraci uvádíme některé z nich:
Těšíme se na vás ve školním roce 2021/22!
Z cizích jazyků se na Jarošce vyučuje angličtina, němčina, francouzština, španělština, ruština a latina. Angličtina má status prvního cizího jazyka, čemuž odpovídá vyšší hodinová dotace a povinná výuka už od primy. Status druhého cizího jazyka mají němčina, francouzština, španělština a ruština s dotací tři hodiny týdně od tercie, kdy si žáci jeden z těchto jazyků závazně zvolí. Druhý cizí jazyk však pravidelně vyučujeme již v sekundě s dotací dvě hodiny týdně formou kroužku hrazeného rodiči. Latina je jeden z mnoha volitelných předmětů s dotací dvě hodiny týdně buď od druhého, nebo od třetího ročníku vyššího gymnázia. Mezi těmito volitelnými předměty figurují i všechny druhé cizí jazyky, takže v případě zájmu mohou studenti zvolit další jazyk, který se zatím neučili.
Dělení do skupin
V jazycích se žáci dělí do skupin napříč třídami daného ročníku, což platí pro nižší i vyšší gymnázium. Na Příční (nižší gymnázium) probíhá výuka němčiny od úplných začátků. Na vyšším gymnáziu se v posledních letech díky velkému zájmu o němčinu ustálil model jedné „celoněmecké“ třídy, kde se studenti dělí na dvě poloviny. Ve zbývajících třech třídách vyššího gymnázia míváme obvykle tři, někdy dokonce čtyři skupiny němčinářů po 13–16 studentech (výjimečně bývá v některé skupině 17 studentů). Dříve jsme na začátku prvního ročníku prováděli dělení do skupin podle úrovně znalostí na základě rozřazovacího testu. Nyní od této metody spíše ustupujeme, protože hodinová dotace předmětu na nižším gymnáziu a na základních školách je stejná. Obvykle se u nás nesejde tolik studentů ze ZŠ s rozšířenou výukou jazyků, abychom mohli vytvořit aspoň jednu vysoce pokročilou skupinu. Stejně tak nevytváříme skupinu úplných začátečníků, protože zájemců o němčinu s nulovou předchozí znalostí bývá velmi málo.
Učebnice
Na Příční učíme podle učebnic Beste Freunde nakladatelství Hueber, na Jarošce podle učebnic Super! rovněž z nakladatelství Hueber. Pro přípravu k maturitě využíváme i další materiály, v hodinách pracujeme s výukovými videy a zjednodušenou četbou v originále.
Učebny
Pro němčinu a ruštinu máme k dispozici jednu specializovanou jazykovou učebnu se sluchátky, stolním počítačem a dataprojektorem. Na stěnách visí mapy, v učebně jsou uloženy slovníky a časopisy. V této učebně mívá každá skupina jednu hodinu týdně. Využívat můžeme také multimediální učebnu s počítačem pro každého studenta.
Nadstandardní aktivity
V průběhu školního roku nabízíme studentům i další aktivity jako návštěvu rakouské knihovny, divadelního nebo filmového představení.
Maturitu z němčiny mohou studenti skládat ve společné části maturitní zkoušky nebo v profilové části.
Pokud se žák přihlásí ke státní části, musí vykonat i profilovou část.
Od školního roku 2020/2021 mají studenti možnost nahradit maturitní zkoušku certifikátem minimálně na úrovni B1.
Spolupráce mezi Gymnáziem na třídě Kapitána Jaroše v Brně a Edith-Stein-Schule v Darmstadtu trvá od roku 1990. Cílem výměny je seznámit žáky obou škol s životem a kulturou v sousední zemi, s pamětihodnostmi partnerských měst, se zajímavostmi v jejich okolí a v dalších městech a místech České republiky a Spolkové republiky Německo. V rámci výměnného pobytu tráví němečtí žáci se svým pedagogickým doprovodem vždy týden v Brně a čeští žáci s vyučujícími týden v Darmstadtu. Samozřejmostí je ubytování v partnerských rodinách, kde si žáci nejlépe procvičí komunikaci v cizím jazyce. Do programu v České republice pravidelně zahrnujeme prohlídku Brna, návštěvu Prahy a Moravského krasu. Do programu ve Spolkové republice Německo naši přátelé vždy zařazují prohlídku Darmstadtu a návštěvu Frankfurtu nad Mohanem. Další aktivity se každým rokem mění. Od roku 1999 jsme výměny zaměřovali vždy na jedno téma z různých oblastí života v obou zemích. Od roku 2018 klademe důraz především na vzájemnou komunikaci. U českých žáků se tak prohlubuje schopnost komunikovat v němčině, německým žákům zprostředkováváme základy češtiny. Češi pod vedením pedagogů z Edith-Stein-Schule trénují fonetiku, četbu a poslech s porozuměním, zpracovávají vybraná konverzační témata, s německými výměnnými partnery procvičují dialogy atd. Německé žáky se snažíme naučit české seznamovací fráze a ukazujeme jim, že čeština a němčina jako indoevropské jazyky mají přes velké rozdíly také mnoho společného. Výukové aktivity vedou zkušení učitelé obou škol a zapojují do nich jak české, tak německé žáky. V uplynulých dvou letech se však výměna kvůli pandemii Covidu 19 neuskutečnila a ze stejného důvodu nad ní visí otazník i v roce 2022.
Zájezdy do předvánoční Vídně spojené s návštěvou některé z galerií nebo muzea mají na Jarošce dlouholetou tradici a zájem o ně nepolevuje, takže obvykle vypravujeme dva autobusy. Studentům se líbí i atmosféra vánočních trhů a možnost zabruslit si přímo v centru města. Do poloviny prosince 2021 bylo Rakousko kvůli Covidu 19 turistům uzavřeno, již připravený zájezd jsme tedy museli zrušit.
Čtyřdenní zájezd v dubnu 2019 měl u studentů velký úspěch. Jeho opakování nebo zorganizování podobného několikadenního zájezdu do německy mluvících zemí rovněž zabránila covidová pandemie.
Jsme rádi, že vzhledem k sousedství s Německem a Rakouskem zůstává němčina na Jarošce nejpočetněji zastoupeným druhým cizím jazykem. O tom, že má výuka němčiny smysl, svědčí třeba i fakt, že jedna jarošačka letos končí studium medicíny v Drážďanech, jiná studuje 5. ročník Lékařské fakulty na Univerzitě v Lipsku.
Výuka tělesné výchovy a obecně sportovní aktivity mají na našem gymnáziu velkou podporu. Materiální vybavení školy patří mezi nejlepší v Brně a investují se do něj každý rok nemalé finanční prostředky.
Budova Příční, kde sídlí nižší gymnázium, disponuje rozlehlým multifunkčním tartanovým hřištěm využívaným nejen k výuce tělesné výchovy, ale i k relaxaci a odpočinku o přestávkách. Sportovní hala na třídě Kapitána Jaroše s povrchem traflex slouží jak k výuce, tak k odpoledním pronájmům. V přilehlé místnosti naleznete moderně vybavenou posilovnu a malou tělocvičnu sloužící zpravidla k výuce gymnastiky.
Na podzim a na jaře jsou v rámci tělesné výchovy hojně využívány parky v blízkosti obou budov (park Lužánky a 28. října).
Hodinová dotace jsou 2 hodiny týdně. Na nižším gymnáziu mají některé třídy dotaci tříhodinovou. V sekundě se střídá výuka „klasická“ s výukou plavání na bazénu Tesla Lesná. Tělocvik maturantů má odlišnou formu od ostatních ročníků. Studenti si vyberou z pestré nabídky jeden sport, kterému se každý týden věnují a zdokonalují se v něm. Mezi nejoblíbenější patří posilování, badminton, plavání, squash, sebeobrana a tance.
V odpoledních hodinách mají studenti možnost chodit do sportovních her, ať už zaměřených např. na florbal, anebo všeobecný pohybový rozvoj, posilování a míčové hry.
Každoročně předmětová komise tělesné výchovy pořádá lyžařské a sportovní kurzy. Velmi oblíbenou akcí před Vánocemi je basketbalové derby „Jaroška x Slovaňák“. Na konci školního roku jsou na nižším gymnáziu pořádány sportovní dny, kde mezi sebou třídy soupeří jak v kolektivních, tak individuálních sportech. Pro studenty vyššího gymnázia je uspořádán turnaj v malé kopané a přebor v atletice.
Napříč všemi ročníky se studenti účastní v zásadě všech soutěží pořádaných AŠSK a FAČR. Pravidelně se Jaroška umísťuje mezi nejlepšími třemi školami v Brně jak v kategorii chlapců, tak dívek. Zapojujeme se do pořádání středoškolských soutěží jak na okresní, republikové, ale i mezinárodní úrovni.
Na naši školu chodí mnoho vynikajících sportovců, kteří se účastní žákovských a juniorských republikových závodů a soutěží. Někteří z nich jsou i vynikající reprezentanti. Absolventů, kteří se prosadili v profesionálním sportu, je také mnoho.
Sport na Jarošce má tradici a každý si u nás najde to svoje.
Předmět hudební výchova se vyučuje na nižším gymnáziu v primě až kvartě s dotací 1 hodina týdně a na vyšším gymnáziu v prvním a druhém ročníku s dotací 2 hodiny týdně. Na nižším gymnáziu je předmět vyučován ve všech třídách, které jsou dělené na poloviny. Na vyšším gymnáziu si studenti volí jeden z povinně volitelných předmětů – hudební nebo výtvarnou výchovu.
Hudební výchova | Nižší stupeň | Vyšší stupeň | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ročník | I. | II. | III. | IV. | I. | II. |
Počet hodin | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Hudební výchova má vytvářet v člověku lásku k hudbě. Ve výuce se snažíme rozvíjet a upevňovat hudební znalosti, schopnosti a dovednosti.
Obsahem předmětu jsou jednoduché pojmy z hudební teorie a také oblast dějin světové a české hudby. Studenti poslechem získávají vhled do hudební kultury, učí se rozumět hudebně vyjadřovacím prostředkům jednotlivých uměleckých epoch, získávají orientaci v jejím slohovém a stylovém rozvrstvení. Kromě hudby klasické neopomíjíme ani hudbu populární, zejména jazzovou a rockovou.
Největší důraz však klademe již od primy na rozvíjení hudebních dovedností pěveckých, instrumentálních a pohybových. Velmi oblíbené jsou mezi našimi nejmladšími studenty taneční kreace a vlastní instrumentální a rytmické doprovody se zpěvem. V instrumentální hře se pak uplatňují ti, kteří hrají na hudební nástroje na ZUŠ a kteří při skupinovém muzicírování rozvíjejí své schopnosti v improvizaci hudebních doprovodů.Ostatní studenti pak vytvářejí rytmické doprovody pomocí nástrojů Orffova instrumentáře a přitom zpívají.
Snažíme se, aby hudební výchova byla pro žáky předmětem radostným a zábavným, do kterého se budou rádi vracet. Všemi hudebními činnostmi rozvíjíme jejich hudební předpoklady.
Hudební výchova na vyšším gymnáziu navazuje úzce na hudební výchovu na nižším gymnáziu, prohlubuje znalosti a dále rozvíjí dovednosti žáka. Se studenty na vyšším gymnáziu se v hodinách intenzivně zaměřujeme na zdokonalování vícehlasého zpěvu. Dále se věnujeme tvorbě vlastních hudebních projektů na základě vytváření textů, melodiky, rytmického doprovodu a pěveckého ztvárnění. Vzniká tak velmi zajímavá hudební tvorba studentů, která vede k rozvoji pěveckých dovedností, melodického cítění, smyslu pro rytmus a rozvíjení představivosti a fantazie.
Při výuce používáme moderní vyučovací metody, formy výuky i pomůcky. Mezi zajímavé a oblíbené formy výuky patří návštěva Památníku Leoše Janáčka, koncerty a vystoupení slavných osobností (P. Šporcla, J. Stivína, J. Svěceného, I. Budweiserové aj.) a vlastní prezentace tvorby studentů.
Hodiny hudební výchovy se vyučují ve specializovaných učebnách, které jsou velmi kvalitně vybaveny řadou hudebních nástrojů klasických i elektrických, bicí soupravou a klávesovými nástroji. Obě hudebny jsou vybaveny audiovizuální technikou, hudební aparaturou pro ozvučení nástrojů a hudebním fondem.
Studenti mohou uplatnit svůj talent v pěveckých sborech školy – Jarošek (nižší gymnázium), Jaroš (vyšší gymnázium). Oba sbory vystupují na koncertech školy, vánočních koncertech, hudebních přehlídkách, akcích města atd.
Zájem o hudbu studenti mohou rozvíjet při vytváření hudebních skupin a různých hudebních uskupení, k čemuž jsou jim nápomocni vyučující hudební výchovy.
Pokud někteří projevují ještě hlubší zájem o hudbu, je možné si své znalosti rozšiřovat v předmětu Dějiny umění, který má škola v seznamu volitelných předmětů a který je nástavbou estetických předmětů hudební a výtvarné výchovy.
Studentům, kteří chtějí studovat na pedagogické, filozofické fakultě, umělecké střední nebo vysoké škole, je umožněna maturita z hudební výchovy.
Žák si prostřednictvím estetické výchovy formuje pozitivní vztah k umění a k aktivním hudebním činnostem. Výuka hudební výchovy vytváří emotivní prožitky pro život a poskytuje nejen duševní obohacení a relaxaci, ale také vede k poznání významu hudby v kulturním a sociálním kontextu.
Výtvarná výchova patří na našem gymnáziu k povinným předmětům a setkáme se s ní jak na nižším gymnáziu (NG), tak také na vyšším gymnáziu (VG).
Nižší gymnázium, které se nachází na ulici Příční, nabízí ve své samostatné budově jednu odbornou učebnu Vv, bohatě prosvětlenou kreslírnu. Místnost slouží výhradně pro výuku výtvarné výchovy a její kapacita činí šestnáct míst. V primě a sekundě mají žáci výtvarku každý týden vždy na jednu dvouhodinovku, v tercii a kvartě se už vídáme jednou za čtrnáct dní, ale opět ve dvouhodinovce.
Vyšší gymnázium na ulici tř. Kpt. Jaroše disponuje pro výuku výtvarné výchovy hned dvěma odbornými učebnami, a to v nejvyšším pátém patře v podkroví. Jedna slouží pro výuku teorie tvorby, dějin umění a jako posluchárna s dataprojektorem pro promítání žákovských referátů a dokumentů. Druhá místnost je ateliér, kde se tvoří. V obou učebnách je místo akorát pro šestnáct studentů. Výtvarná výchova probíhá v prvním a druhém ročníku. Na začátku prvního ročníku studenti volí mezi hudební a výtvarnou výchovou. Volba je závazná na dva roky. Od třetího ročníku již povinná docházka do Vv zaniká. Na výtvarnou výchovu volně navazuje předmět dějiny výtvarného umění, který je předmětem volitelným a samostatným. Výtvarná výchova i dějiny výtvarného umění patří mezi maturitní předměty a jejich volba se nabízí především uchazečům o studium vysokých škol s uměleckou profilací.
V současné době výtvarnou výchovu na škole vyučují tři učitelé. Jeden působí na NG, druhý na VG a třetí na obou zároveň. Součástí výuky bývají exkurze po brněnských pamětihodnostech a návštěvy galerií. Na konci druhého ročníku bývá zvykem, že se studenti rozloučí s výtvarnou výchovou závěrečnou výstavou svých prací. Účast ve výtvarných soutěžích je dobrovolná. Ve Vv se snažíme o to, aby proces a zážitek z tvorby byl jaksi ještě o něco důležitější než samotný výsledek. V hodinách Vv se občas můžete setkat s nečekaným a poznat nepoznané.
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo:
Zadej heslo: