Ohléd­nu­tí za týd­nem jazy­ků na Příč­ní

Ang­lič­ti­na, něm­či­na, fran­couz­šti­na, špa­něl­šti­na, ruš­ti­na. Na našem niž­ším gym­ná­ziu vyu­ču­je­me ved­le čes­ké­ho jazy­ka také pět jazy­ků svě­to­vých. Kaž­dé­mu z nich jsme v polo­vi­ně říj­na věno­va­li jeden den, abychom žákům uká­za­li to zají­ma­vé z kul­tu­ry, his­to­rie, ale také kuchy­ně evrop­ských náro­dů. Akce s podti­tu­lem Eras­mus+ Days má žákům také uká­zat, že učit se jazy­ky má smy­sl. Vždyť naši stu­den­ti kaž­do­roč­ně jez­dí do zahra­ni­čí také díky pro­gra­mu Eras­mus+.

Tole­do, Alham­b­ra a Machu Pic­chu

Týden jazy­ků zahá­ji­la v pon­dě­lí 14. říj­na špa­něl­šti­na. Stu­den­ti i uči­te­lé si moh­li v jazy­ko­vé učeb­ně for­mou Kaho­o­tu ově­řit své zna­los­ti o Špa­něl­ském krá­lov­ství. Ve stu­dov­ně pak sklá­da­li puzzle s obráz­ky Tole­da, Alham­b­ry, Machu Pic­chu a pata­gon­ské pří­ro­dy. Pro­bě­hl také 2. roč­ník sou­tě­že ve výro­bě vlast­ní­ho papí­ro­vé­ho vějí­ře a po vyna­lo­že­ném úsi­lí se zájem­ci občer­st­vi­li pochout­ka­mi špa­něl­ské kuchy­ně, kte­ré při­pra­vi­li stu­den­ti a stu­dent­ky kvart a po kte­rých se jen zapráši­lo, jak napsa­la paní kole­gy­ně Buč­ko­vá.

Apple bob­bing aneb love­ní jablek z lavo­ru

Úter­ní Den ang­lič­ti­ny nabíd­nul zážit­ky pro růz­né smys­ly. Odva­hu a otu­ži­lost vyža­do­va­la dis­ci­plí­na zva­ná apple bob­bing — oblí­be­ná halloween­ská hra, kdy sou­tě­ží­cí loví pusou jabl­ka z vany plné vody, v našich pod­mín­kách posta­či­ly lavo­ry. Kdo neza­no­řil obli­čej, měl mož­nost ochut­nat dun­king bis­cu­its, sušen­ky máče­né v ang­lic­kém čaji s mlé­kem, a ově­řit své zna­los­ti kul­tu­ry zemí EU kví­zem. V jídel­ně pro­běh­la jug­g­ling challe­ge — ško­la žong­lo­vá­ní a na škol­ním dvo­ře regu­lér­ní fot­ba­lo­vý zápas pís­ka­ný ang­lic­kým refe­re­em.

Ve stře­du pře­vza­la pomy­sl­nou šta­fe­tu fran­couz­šti­na. Také pro­gram spo­je­ný s fran­couz­ským jazy­kem a Fran­cií se dětem moc líbil. “Za zmín­ku jis­tě sto­jí kvíz, kte­rý vytvo­ři­ly samy hol­ky ze sekun­dy a byl moc vyda­ře­ný. Měl u pub­li­ka úspěch, sou­tě­ží­cí u toho ječe­li tak, že jsem mys­le­la, že při­jdu o posled­ní zbyt­ky rozu­mu,” zavzpo­mí­na­la paní pro­fe­sor­ka Řihán­ko­vá.

V pátek prv­ní blok jazy­ko­vých pro­gra­mů uko­čil Den něm­či­ny. V jídel­ně si stu­den­ti moh­li zku­sit zna­los­ti reá­lií němec­ky mlu­ví­cích zemí pomo­cí jed­no­du­ché­ho kví­zu a záro­veň ochut­nat něja­ké ty dob­ro­ty. “V jazy­ko­vé učeb­ně jsme si spo­leč­ně zahrá­li Kaho­ot, milov­ní­ci tan­ce měli mož­nost si zatan­čit. Kdo chtěl, účast­nil se sou­tě­že ve zpí­vá­ní kara­o­ke. Nabíd­ka akti­vit byla pes­t­rá a mys­lím, že se nikdo nenu­dil,” shr­nu­la paní kole­gy­ně Adám­ko­vá.

Ško­da lás­ky, kte­rou jsem tobě dala…

V pon­dě­lí 21. říj­na jsme při Eras­mus Days osla­vi­li i náš rod­ný čes­ký jazyk.
Za vydat­né pomo­cí kvar­ty B byla pro stu­den­ty na Příč­ní při­pra­ve­na spous­ta akti­vit.


V jazy­ko­vé učeb­ně moh­li vyzkou­šet Kaho­ot!, kte­rý je zave­dl do svě­ta dia­lek­tů, ve stu­dov­ně je oče­ká­va­la pře­hlíd­ka dílů ze série Ději­ny udat­né­ho čes­ké­ho náro­da dopl­ně­ná dob­ro­ta­mi vše­ho dru­hu – pra­vý­mi čes­ký­mi buch­ta­mi a kolá­či, nápa­di­tý­mi chle­bíč­ky i jableč­ným moš­tem z morav­ské­ho sadu.
V před­sá­lí jídel­ny si moh­li zájem­ci zaver­šo­vat a v jídel­ně nejen otes­to­vat svou zna­lost pří­slo­ví a rče­ní, ale také pozná­vat zají­ma­vá archaic­ká slo­va.
Nej­od­váž­něj­ší si v tělo­cvič­ně za tónů pís­ně „Ško­da lás­ky“ vyzkou­še­li kro­ky čes­ké pol­ky i jed­no­du­ché taneč­ní figu­ry a všich­ni byli po záslu­ze odmě­ně­ni kara­mel­ka­mi, napsa­la paní pro­fe­sor­ka Ptáč­ko­vá.

Rus­ká rule­ta a Gor­ba­čo­vo­va skvr­na

Posled­ním jazy­kem, kte­rý jsme žákům niž­ší­ho gym­ná­zia před­sta­vo­va­li, byla ruš­ti­na. Jazyk Puški­na, Tolsté­ho nebo Čaj­kov­ské­ho dnes neza­ží­vá nej­lep­ší časy. Na Jaroš­ce jsme jej ale nepře­sta­li učit, pro­to­že odmí­tá­me opti­ku, kte­rou se na jazy­ky pohlí­že­lo ve 20. sto­le­tí. Ruš­ti­na není a nemů­že být viní­kem sou­čas­né straš­né vál­ky na Ukra­ji­ně. Stá­le víc cítí­me, že je spí­še její dal­ší obě­tí.


A co jsme při Dnu ruš­ti­ny pre­zen­to­va­li? Napek­li jsme více jak pade­sát pala­či­nek a letoš­ní prvá­ci z vyš­ší­ho gym­ná­zia je žákům ser­ví­ro­va­li na sla­no, se sýrem a šun­kou, jak to mají na výcho­dě rádi. Doslo­va prou­dem tekl kvas, kte­rý jsme zakou­pi­li v ukra­jin­ském obchůd­ku Oděsa. Sklá­da­li jsme mat­rjoš­ky na rych­lost, pre­zen­to­va­li naše sou­čas­né rus­ko­ja­zyč­né výle­ty (do Pobal­tí). Ve stu­dov­ně byl vel­ký zájem o rus­kou rule­tu s Anto­nem. Kdo pro­hrál (a stře­lil si ho hla­vy nabi­tou kapslo­vou pis­to­lí), musel vypít paná­ka nefal­šo­va­né rus­ké… vody z kohout­ku.
A ješ­tě otáz­ka na závěr — žáci ji měli v kví­zu — co mys­lí­te, je mož­né, že se slav­ná skvr­na, kte­rou měl na hla­vě Gor­ba­čov, tisk­la na láhve port­ské­ho vína?

Týden jazy­ků se na Příč­ní opět vyda­řil. Vel­ké podě­ko­vá­ní pat­ří všem, kdo se podí­le­li na jeho orga­ni­za­ci.

Spo­leč­ně napsa­li
uči­te­lé jazy­ků z Příč­ní


od