Naše škola je od roku 2023 akreditována v programu Erasmus+. Tato akreditace nám umožňuje mezinárodní výjezdy a podporuje mezinárodní spolupráci. Přináší inovace do vzdělávání a v účastnících podporuje všeobecný rozvoj dovedností. Zpřístupňuje našim pedagogům a studentům nenahraditelné zkušenosti ze zahraničí a pomáhá jim navázat cenné mezinárodní kontakty. Zavázali jsme se dodržovat standardy kvality projektu Erasmus+, což je inkluze a diverzita, podpora digitalizace, péče o životní prostředí a rozvoj demokracie i občanské angažovanosti.
V rámci šestileté akreditaci budeme postupně plnit následující cíle:
1. Podpora nadání a motivace žáků
Studenti, kteří uspějí v přijímacím řízení na naši školu, mají všestranné zájmy a velký potenciál. Primárně se zaměřují na přírodovědné a technické obory, mnozí ale inklinují k oborům humanitním nebo se profilují mezioborově. Vnímáme také velkou genderovou nerovnováhu v technických oborech a matematice. Proto chceme podpořit zájem dívek o tyto obory. V možnostech mezinárodní spolupráce s partnerskými školami vidíme velký motivační efekt. Výjimečně talentovaným žákům bychom chtěli umožnit navázání kontaktů s vědeckými a univerzitními pracovišti v zahraničí. Za neméně důležitou aktivitu v této oblasti považujeme možnost rozšíření vzdělání učitelů, a to jednak pro aktivní podporu nadání a motivace žáků, ale zároveň i ve smyslu možnosti rozšířit své odborné znalosti v oboru, protože učitelé často vedou odborné práce nadaných žáků (SOČ) nebo je připravují na mezinárodní kola odborných soutěží. S tím souvisí i potřeba učitelů zlepšit své jazykové kompetence.
2. Podpora vzdělávání a motivace učitelů
Tento cíl vyplývá z potřeby zabránit stagnaci u pedagogického sboru, zvýšit motivaci učitelů a podpořit zavádění úspěšných moderních metod do výuky. Primárně se chceme zaměřit na aktivizující metody výuky, individualizaci a diferenciaci vzdělávacího procesu. Chceme, aby naši učitelé znali mezinárodní standardy a umožnili svým žákům obstát v mezinárodní konkurenci. Chceme zlepšit spolupráci mezi učiteli a postupně vytvořit prostředí, které žáky vede ke kritickému myšlení, iniciativě, kreativitě a pozitivnímu přístupu. Chceme podporovat žáky v týmové spolupráci a jejich sebepoznání, pracovat na podpoře jejich zdravého sebevědomí s důrazem na jejich silné stránky, chceme také v rámci výuky lépe pečovat o duševní zdraví žáků. Součástí tohoto cíle je i posílení jazykových schopností učitelů proto, aby se mohli aktivně účastnit akcí odborného charakteru s mezinárodním přesahem a zapojit se do plánování a organizace skupinových mobilit žáků.
3. Podpora vícejazyčnosti žáků
Na našem gymnáziu studují všichni žáci angličtinu a mají povinnost vybrat si druhý cizí jazyk (němčina, španělština, ruština, francouzština). Řada žáků však druhý cizí jazyk nepovažuje co do důležitosti za srovnatelný s angličtinou. Naším cílem je zlepšit motivaci žáků ke studiu druhého cizího jazyka tak, aby mohli využít studijní i pracovní příležitosti, které nabízí Evropská unie. Chceme se zaměřit na rozvoj výukových kompetencí vyučujících cizího jazyka — aby mohli perfektně zvládnout metodiku, fonetiku, a mít informace o aktuálním dění v dané zemi, je pravidelný pobyt v zahraničí nezbytností, často však narážejí na své finanční limity. Věříme v silný motivační efekt zahraničních pobytů učitelů: motivovaný a kompetentní učitel významně ovlivní motivaci žáků jazyk studovat. Starším žákům chceme umožnit pobyt v cizojazyčném prostředí, mladším pak účast na online projektech prostřednictvím platformy eTwinning.
4. Výchova žáků ke společenské odpovědnosti
Naše škola chce reagovat na aktuální výzvy, které společnost čekají v blízké budoucnosti. Právě v prostředí střední školy se formují důležité postoje a názory mladých lidí. Jednak chceme zlepšit schopnosti žáků aplikovat demokratické principy v praxi: zaměřit se na žákovský leadership, zapojit žáky více do samosprávy školy, rozšířit činnost školního parlamentu i na nižší gymnázium. Druhou oblastí je environmentální problematika, technologie a inovace pro 21. století, konkrétně nedostatek levné, šetrné a spolehlivé energie, který představuje jednu z největších výzev současnosti. Škola má v této oblasti již bohaté zkušenosti (partnerství s ČEZ, VUT Brno, SEV Kaprálův mlýn). Pomocí projektů chceme ovlivnit jak postoje tak znalosti studentů. V obou zmíněných oblastech chceme kooperovat nejen s partnerskými školami, ale i s institucemi Evropské unie a s evropskými vědeckými pracovišti, která se zabývají energetikou, obnovitelnými zdroji energie a inovacemi.
Finanční podpora z projektu Erasmus+ nám umožňuje realizovat aktivity pro žáky i učitele. Žákům nabízíme možnost krátkodobé nebo dlouhodobé individuální mobility, tj. pobyt na střední škole v EU. Skupinové mobility se zaměří na rozvoj komunikačních dovednosti v angličtině, němčině, španělštině, francouzštině nebo ruštině. Učitelé mají možnost zúčastnit se jazykových a metodických kurzů, stínovat nebo vyučovat na středních školách v EU.
Grantové období 2023–2024, projekt 2023–1‑CZ01-KA121-SCH-000136468
Skupinová mobilita pro studenty
Německo – Darmstadt – v červnu 2023 pobývali studenti naší školy na Edith-Stein-Schule a v září navštívili studenti z Německa Brno
Individuální mobilita pro studenty
Německo – Darmstadt – student Vítek Vlach absolvoval měsíční pobyt na Edith-Stein-Schule
Erasmus+ mi umožnil na měsíc “ se vrátit” do Darmstadtu – města, které jsem v rámci studentské výměny již navštívil – a hlouběji prozkoumat to, jakým způsobem probíhá výuka na Edith-Stein-Schule, partnerské škole našeho gymnázia. Velmi mě zaujaly tzv. Leistungkursen, tedy předměty, které si žáci pro poslední dva roky studia volí jako prioritní – díky zvýšené hodinové dotaci a přítomnosti podobně nadšených spolužáků mohou rozvíjet svůj talent v přírodních a humanitních vědách, ale i například v tělocviku, výtvarce a cizích jazycích. Kromě návštěvy výuky a trávení volného času s kamarády se mi povedlo navštívit nedaleká města Frankfurt nad Mohanem, Mohuč a v nich přítomné galerie (Städel) a muzea (rodný dům J. W. von Goethe). Fotbalu jsem se samozřejmě také nevyhnul a to i přesto, že mi moc nejde. 🙂
Účast na projektu Erasmus+ bych doporučil nejen milovníkům cestování a cizích jazyků, ale především těm, co rádi posouvají své hranice a nebojí se výzev, protože neznámé prostředí jich nabízí mnoho – je jen na nás, jestli jich využijeme či nikoliv.
Litva – Kaunas – studentky Jana Chaloupková a Lucie Drápelová absolvovaly měsíční pobyt na Mezinárodním gymnáziu
Kurzy pro učitele
Irsko – kurz angličtiny: Mgr. Veronika Kyasová, Mgr. Václav Piskač, PhD, Mgr. Tomáš Nečas, PhD
Strávili jsme týden v jazykové škole v Galway ne západním pobřeží Irska. Samotný jazykový kurz byl velmi dobře veden, můj hlavní cíl — zlepšit svoje komunikační dovednosti v angličtině — určitě splnil. Navíc jsem měl možnost trávit volné chvíle v zemi, kterou jsem doteď znal pouze z písní a románů. Příjemní lidé, nádherná krajina, splašené počasí — jsem moc rád, že jsem tam byl.
Malta – kurz angličtiny: PaedDr. Zuzana Kučerová, Mgr. Andrea Ptáčková
Týdenní studijní pobyt s výukou angličtiny v univerzitním prostředí nedaleko hlavního města Malty vrchovatě naplnil naše očekávání. Počáteční obavy vystřídalo nadšení ze setkání s lidmi z různých kultur při výuce, poznávání krás středomořského ostrova s bohatou historií (od megalitů přes johanitské dějiny až po úchvatnou přírodu).
Oceňujeme profesionalitu lektorů i “domorodce”, kteří jsou trpěliví, nápomocní a na studenty našeho ražení zvyklí…Kromě zážitků si odnášíme větší sebevědomí v cizojazyčné komunikaci a v orientaci v cizím prostředí. Hodnotíme veskrze pozitivně.
Finsko – metodický kurz Phenomenal Learning Put into Practice: Mgr. Bc. Vladimíra Šťastná, Mgr. Martina Clausová, Mgr. Tomáš Zerhau
Finský školský systém je velkým vzorem. Když jsme v seznamu možných kurzů viděli možnost jet do Helsinek, nezávisle na sobě jsme se všichni 3 přihlásili. Žádný z nás toho nelitoval. Cesta do Finska nás obohatila o poznání, zážitky a zkušenosti. První dny nám byl představen systém finského školství, jehož nedílnou součástí je Phenomenal Learning /holistický přístup při poznávání určité oblasti/ a důraz na 7 klíčových kompetencí. Během pobytu jsme také navštívili místní základní školu v Espoo, což je město hned vedle Helsinek.
Díky kurzu jsme našli odpovědi na to, díky čemu školství ve Finsku tak dobře funguje a co se dá zlepšit. Domů jsme odjížděli inspirovaní a s novými podněty. Poznali jsme i učitele z jiných zemí, se kterými chceme nadále spolupracovat. Tento kurz můžeme jen doporučit.
Stínování (Job Shadowing)
Slovinsko – Elektrotehniško-računalniška strokovna šola in gimnazija Ljubljana: RNDr. Iva Kubištová, PhD, a RNDr. Lubor Přikryl
Navštívili jsme sdružení tří škol — gymnázium, technickou školu a lyceum. Zúčastnili jsme se výuky a získali mnoho zajímavých poznatků, od vyučujících na škole i od ředitele jsme dostali inspiraci pro výuku i vybavení naší školy. Byli jsme na setkání ředitelů slovinských škol s průmyslem. Vyzkoušeli jsme si, jaké to je vyučovat slovinské studenty. Program byl intenzivní, dobře organizačně zajištěný ze strany partnerské školy, odjížděli jsme s pocitem, že návštěva měla pro nás zásadní přínos.
ERASMUS DAYS na nižším gymnáziu: týden evropských jazyků na nižším gymnáziu
ŽÁKOVSKÝ PARLAMENT na nižším gymnáziu