Naše škola je od roku 2023 akreditována v programu Erasmus+. Tato akreditace nám umožňuje mezinárodní výjezdy a podporuje mezinárodní spolupráci. Přináší inovace do vzdělávání a v účastnících podporuje všeobecný rozvoj dovedností. Zpřístupňuje našim pedagogům a studentům nenahraditelné zkušenosti ze zahraničí a pomáhá jim navázat cenné mezinárodní kontakty. Zavázali jsme se dodržovat standardy kvality projektu Erasmus+, což je inkluze a diverzita, podpora digitalizace, péče o životní prostředí a rozvoj demokracie i občanské angažovanosti.
Proběhlé akce
Grantové období II
projekt 2024-1-CZ01-KA121-SCH-000228138
Grantové období I
projekt 2023-1-CZ01-KA121-SCH-000136468
V rámci šestileté akreditaci budeme postupně plnit následující cíle:
1. Podpora nadání a motivace žáků
Studenti, kteří uspějí v přijímacím řízení na naši školu, mají všestranné zájmy a velký potenciál. Primárně se zaměřují na přírodovědné a technické obory, mnozí ale inklinují k oborům humanitním nebo se profilují mezioborově. Vnímáme také velkou genderovou nerovnováhu v technických oborech a matematice. Proto chceme podpořit zájem dívek o tyto obory. V možnostech mezinárodní spolupráce s partnerskými školami vidíme velký motivační efekt. Výjimečně talentovaným žákům bychom chtěli umožnit navázání kontaktů s vědeckými a univerzitními pracovišti v zahraničí. Za neméně důležitou aktivitu v této oblasti považujeme možnost rozšíření vzdělání učitelů, a to jednak pro aktivní podporu nadání a motivace žáků, ale zároveň i ve smyslu možnosti rozšířit své odborné znalosti v oboru, protože učitelé často vedou odborné práce nadaných žáků (SOČ) nebo je připravují na mezinárodní kola odborných soutěží. S tím souvisí i potřeba učitelů zlepšit své jazykové kompetence.
2. Podpora vzdělávání a motivace učitelů
Tento cíl vyplývá z potřeby zabránit stagnaci u pedagogického sboru, zvýšit motivaci učitelů a podpořit zavádění úspěšných moderních metod do výuky. Primárně se chceme zaměřit na aktivizující metody výuky, individualizaci a diferenciaci vzdělávacího procesu. Chceme, aby naši učitelé znali mezinárodní standardy a umožnili svým žákům obstát v mezinárodní konkurenci. Chceme zlepšit spolupráci mezi učiteli a postupně vytvořit prostředí, které žáky vede ke kritickému myšlení, iniciativě, kreativitě a pozitivnímu přístupu. Chceme podporovat žáky v týmové spolupráci a jejich sebepoznání, pracovat na podpoře jejich zdravého sebevědomí s důrazem na jejich silné stránky, chceme také v rámci výuky lépe pečovat o duševní zdraví žáků. Součástí tohoto cíle je i posílení jazykových schopností učitelů proto, aby se mohli aktivně účastnit akcí odborného charakteru s mezinárodním přesahem a zapojit se do plánování a organizace skupinových mobilit žáků.
3. Podpora vícejazyčnosti žáků
Na našem gymnáziu studují všichni žáci angličtinu a mají povinnost vybrat si druhý cizí jazyk (němčina, španělština, ruština, francouzština). Řada žáků však druhý cizí jazyk nepovažuje co do důležitosti za srovnatelný s angličtinou. Naším cílem je zlepšit motivaci žáků ke studiu druhého cizího jazyka tak, aby mohli využít studijní i pracovní příležitosti, které nabízí Evropská unie. Chceme se zaměřit na rozvoj výukových kompetencí vyučujících cizího jazyka – aby mohli perfektně zvládnout metodiku, fonetiku, a mít informace o aktuálním dění v dané zemi, je pravidelný pobyt v zahraničí nezbytností, často však narážejí na své finanční limity. Věříme v silný motivační efekt zahraničních pobytů učitelů: motivovaný a kompetentní učitel významně ovlivní motivaci žáků jazyk studovat. Starším žákům chceme umožnit pobyt v cizojazyčném prostředí, mladším pak účast na online projektech prostřednictvím platformy eTwinning.
4. Výchova žáků ke společenské odpovědnosti
Naše škola chce reagovat na aktuální výzvy, které společnost čekají v blízké budoucnosti. Právě v prostředí střední školy se formují důležité postoje a názory mladých lidí. Jednak chceme zlepšit schopnosti žáků aplikovat demokratické principy v praxi: zaměřit se na žákovský leadership, zapojit žáky více do samosprávy školy, rozšířit činnost školního parlamentu i na nižší gymnázium. Druhou oblastí je environmentální problematika, technologie a inovace pro 21. století, konkrétně nedostatek levné, šetrné a spolehlivé energie, který představuje jednu z největších výzev současnosti. Škola má v této oblasti již bohaté zkušenosti (partnerství s ČEZ, VUT Brno, SEV Kaprálův mlýn). Pomocí projektů chceme ovlivnit jak postoje tak znalosti studentů. V obou zmíněných oblastech chceme kooperovat nejen s partnerskými školami, ale i s institucemi Evropské unie a s evropskými vědeckými pracovišti, která se zabývají energetikou, obnovitelnými zdroji energie a inovacemi.
Finanční podpora z projektu Erasmus+ nám umožňuje realizovat aktivity pro žáky i učitele. Žákům nabízíme možnost krátkodobé nebo dlouhodobé individuální mobility, tj. pobyt na střední škole v EU. Skupinové mobility se zaměří na rozvoj komunikačních dovednosti v angličtině, němčině, španělštině, francouzštině nebo ruštině. Učitelé mají možnost zúčastnit se jazykových a metodických kurzů, stínovat nebo vyučovat na středních školách v EU.
Grantové období II
projekt 2024-1-CZ01-KA121-SCH-000228138
Grantové období I
projekt 2023-1-CZ01-KA121-SCH-000136468