Eras­mus+

Naše ško­la je od roku 2023 akre­di­to­vá­na v pro­gra­mu Eras­mus+. Tato akre­di­ta­ce nám umož­ňu­je mezi­ná­rod­ní výjezdy a pod­po­ru­je mezi­ná­rod­ní spo­lu­prá­ci. Při­ná­ší ino­va­ce do vzdě­lá­vá­ní a v účast­ní­cích pod­po­ru­je vše­o­bec­ný roz­voj doved­nos­tí. Zpří­stup­ňu­je našim peda­go­gům a stu­den­tům nena­hra­di­tel­né zku­še­nos­ti ze zahra­ni­čí a pomá­há jim navá­zat cen­né mezi­ná­rod­ní kon­tak­ty. Zavá­za­li jsme se dodr­žo­vat stan­dar­dy kva­li­ty pro­jek­tu Eras­mus+, což je inklu­ze a diver­zi­ta, pod­po­ra digi­ta­li­za­ce, péče o život­ní pro­stře­dí a roz­voj demo­kra­cie i občan­ské anga­žo­va­nos­ti.

V rám­ci šes­ti­le­té akre­di­ta­ci bude­me postup­ně plnit násle­du­jí­cí cíle:

1. Pod­po­ra nadá­ní a moti­va­ce žáků

Stu­den­ti, kte­ří uspě­jí v při­jí­ma­cím říze­ní na naši ško­lu, mají vše­stran­né zájmy a vel­ký poten­ci­ál. Pri­már­ně se zamě­řu­jí na pří­ro­do­věd­né a tech­nic­ké obo­ry, mno­zí ale inkli­nu­jí k obo­rům huma­nit­ním nebo se pro­fi­lu­jí mezi­o­bo­ro­vě. Vní­má­me také vel­kou gen­de­ro­vou nerov­no­váhu v tech­nic­kých obo­rech a mate­ma­ti­ce. Pro­to chce­me pod­po­řit zájem dívek o tyto obo­ry. V mož­nos­tech mezi­ná­rod­ní spo­lu­prá­ce s part­ner­ský­mi ško­la­mi vidí­me vel­ký moti­vač­ní efekt. Výji­meč­ně talen­to­va­ným žákům bychom chtě­li umož­nit navá­zá­ní kon­tak­tů s vědec­ký­mi a uni­ver­zit­ní­mi pra­co­viš­ti v zahra­ni­čí. Za nemé­ně důle­ži­tou akti­vi­tu v této oblas­ti pova­žu­je­me mož­nost roz­ší­ře­ní vzdě­lá­ní uči­te­lů, a to jed­nak pro aktiv­ní pod­po­ru nadá­ní a moti­va­ce žáků, ale záro­veň i ve smys­lu mož­nos­ti roz­ší­řit své odbor­né zna­los­ti v obo­ru, pro­to­že uči­te­lé čas­to vedou odbor­né prá­ce nada­ných žáků (SOČ) nebo je při­pra­vu­jí na mezi­ná­rod­ní kola odbor­ných sou­tě­ží. S tím sou­vi­sí i potře­ba uči­te­lů zlep­šit své jazy­ko­vé kom­pe­ten­ce.

2. Pod­po­ra vzdě­lá­vá­ní a moti­va­ce uči­te­lů

Ten­to cíl vyplý­vá z potře­by zabrá­nit stag­na­ci u peda­go­gic­ké­ho sbo­ru, zvý­šit moti­va­ci uči­te­lů a pod­po­řit zavá­dě­ní úspěš­ných moder­ních metod do výu­ky. Pri­már­ně se chce­me zamě­řit na akti­vi­zu­jí­cí meto­dy výu­ky, indi­vi­du­a­li­za­ci a dife­ren­ci­a­ci vzdě­lá­va­cí­ho pro­ce­su. Chce­me, aby naši uči­te­lé zna­li mezi­ná­rod­ní stan­dar­dy a umož­ni­li svým žákům obstát v mezi­ná­rod­ní kon­ku­ren­ci. Chce­me zlep­šit spo­lu­prá­ci mezi uči­te­li a postup­ně vytvo­řit pro­stře­dí, kte­ré žáky vede ke kri­tic­ké­mu myš­le­ní, ini­ci­a­ti­vě, kre­a­ti­vi­tě a pozi­tiv­ní­mu pří­stu­pu. Chce­me pod­po­ro­vat žáky v týmo­vé spo­lu­prá­ci a jejich sebe­po­zná­ní, pra­co­vat na pod­po­ře jejich zdra­vé­ho sebe­vě­do­mí s důra­zem na jejich sil­né strán­ky, chce­me také v rám­ci výu­ky lépe pečo­vat o dušev­ní zdra­ví žáků. Sou­čás­tí toho­to cíle je i posí­le­ní jazy­ko­vých schop­nos­tí uči­te­lů pro­to, aby se moh­li aktiv­ně účast­nit akcí odbor­né­ho cha­rak­te­ru s mezi­ná­rod­ním pře­sa­hem a zapo­jit se do plá­no­vá­ní a orga­ni­za­ce sku­pi­no­vých mobi­lit žáků.

3. Pod­po­ra více­ja­zyč­nos­ti žáků

Na našem gym­ná­ziu stu­du­jí všich­ni žáci ang­lič­ti­nu a mají povin­nost vybrat si dru­hý cizí jazyk (něm­či­na, špa­něl­šti­na, ruš­ti­na, fran­couz­šti­na). Řada žáků však dru­hý cizí jazyk nepo­va­žu­je co do důle­ži­tos­ti za srov­na­tel­ný s ang­lič­ti­nou. Naším cílem je zlep­šit moti­va­ci žáků ke stu­diu dru­hé­ho cizí­ho jazy­ka tak, aby moh­li vyu­žít stu­dij­ní i pra­cov­ní pří­le­ži­tos­ti, kte­ré nabí­zí Evrop­ská unie. Chce­me se zamě­řit na roz­voj výu­ko­vých kom­pe­ten­cí vyu­ču­jí­cích cizí­ho jazy­ka — aby moh­li per­fekt­ně zvlád­nout meto­di­ku, fone­ti­ku, a mít infor­ma­ce o aktu­ál­ním dění v dané zemi, je pra­vi­del­ný pobyt v zahra­ni­čí nezbyt­nos­tí, čas­to však nará­že­jí na své finanč­ní limi­ty. Věří­me v sil­ný moti­vač­ní efekt zahra­nič­ních poby­tů uči­te­lů: moti­vo­va­ný a kom­pe­tent­ní uči­tel význam­ně ovliv­ní moti­va­ci žáků jazyk stu­do­vat. Star­ším žákům chce­me umož­nit pobyt v cizo­ja­zyč­ném pro­stře­dí, mlad­ším pak účast na onli­ne pro­jek­tech pro­střed­nic­tvím plat­for­my eTwin­ning.

4. Výcho­va žáků ke spo­le­čen­ské odpo­věd­nos­ti

Naše ško­la chce rea­go­vat na aktu­ál­ní výzvy, kte­ré spo­leč­nost čeka­jí v blíz­ké budouc­nos­ti. Prá­vě v pro­stře­dí střed­ní ško­ly se for­mu­jí důle­ži­té posto­je a názo­ry mla­dých lidí. Jed­nak chce­me zlep­šit schop­nos­ti žáků apli­ko­vat demo­kra­tic­ké prin­ci­py v pra­xi: zamě­řit se na žákov­ský lea­der­ship, zapo­jit žáky více do samo­sprá­vy ško­ly, roz­ší­řit čin­nost škol­ní­ho par­la­men­tu i na niž­ší gym­ná­zi­um. Dru­hou oblas­tí je envi­ron­men­tál­ní pro­ble­ma­ti­ka, tech­no­lo­gie a ino­va­ce pro 21. sto­le­tí, kon­krét­ně nedo­sta­tek lev­né, šetr­né a spo­leh­li­vé ener­gie, kte­rý před­sta­vu­je jed­nu z nej­vět­ších výzev sou­čas­nos­ti. Ško­la má v této oblas­ti již boha­té zku­še­nos­ti (part­ner­ství s ČEZ, VUT Brno, SEV Kap­rá­lův mlýn). Pomo­cí pro­jek­tů chce­me ovliv­nit jak posto­je tak zna­los­ti stu­den­tů. V obou zmí­ně­ných oblas­tech chce­me koo­pe­ro­vat nejen s part­ner­ský­mi ško­la­mi, ale i s insti­tu­ce­mi Evrop­ské unie a s evrop­ský­mi vědec­ký­mi pra­co­viš­ti, kte­rá se zabý­va­jí ener­ge­ti­kou, obno­vi­tel­ný­mi zdro­ji ener­gie a ino­va­ce­mi.

Finanč­ní pod­po­ra z pro­jek­tu Eras­mus+ nám umož­ňu­je rea­li­zo­vat akti­vi­ty pro žáky i uči­te­le. Žákům nabí­zí­me mož­nost krát­ko­do­bé nebo dlou­ho­do­bé indi­vi­du­ál­ní mobi­li­ty, tj. pobyt na střed­ní ško­le v EU. Sku­pi­no­vé mobi­li­ty se zamě­ří na roz­voj komu­ni­kač­ních doved­nos­ti v ang­lič­ti­ně, něm­či­ně, špa­něl­šti­ně, fran­couz­šti­ně nebo ruš­ti­ně. Uči­te­lé mají mož­nost zúčast­nit se jazy­ko­vých a meto­dic­kých kur­zů, stí­no­vat nebo vyu­čo­vat na střed­ních ško­lách v EU.

Gran­to­vé obdo­bí 2023–2024, pro­jekt 2023–1‑CZ01-KA121-SCH-000136468

Sku­pi­no­vá mobi­li­ta pro stu­den­ty

Němec­ko – Darm­sta­dt – v červ­nu 2023 pobý­va­li stu­den­ti naší ško­ly na Edi­th-Stein-Schu­le a v září navští­vi­li stu­den­ti z Němec­ka Brno

Indi­vi­du­ál­ní mobi­li­ta pro stu­den­ty

Němec­ko – Darm­sta­dt – stu­dent Vítek Vlach absol­vo­val měsíč­ní pobyt na Edi­th-Stein-Schu­le

Eras­mus+ mi umož­nil na měsíc “ se vrá­tit” do Darm­sta­d­tu – měs­ta, kte­ré jsem v rám­ci stu­dent­ské výmě­ny již navští­vil – a hlou­bě­ji pro­zkou­mat to, jakým způ­so­bem pro­bí­há výu­ka na Edi­th-Stein-Schu­le, part­ner­ské ško­le naše­ho gym­ná­zia. Vel­mi mě zau­ja­ly tzv. Leis­tun­g­kur­sen, tedy před­mě­ty, kte­ré si žáci pro posled­ní dva roky stu­dia volí jako pri­o­rit­ní – díky zvý­še­né hodi­no­vé dota­ci a pří­tom­nos­ti podob­ně nad­še­ných spo­lu­žá­ků mohou roz­ví­jet svůj talent v pří­rod­ních a huma­nit­ních vědách, ale i napří­klad v tělo­cvi­ku, výtvar­ce a cizích jazy­cích. Kro­mě návštěvy výu­ky a trá­ve­ní vol­né­ho času s kama­rá­dy se mi poved­lo navští­vit neda­le­ká měs­ta Frank­furt nad Moha­nem, Mohuč a v nich pří­tom­né gale­rie (Stä­del) a muzea (rod­ný dům J. W. von Goethe). Fot­ba­lu jsem se samo­zřej­mě také nevy­hnul a to i přes­to, že mi moc nejde. 🙂

Účast na pro­jek­tu Eras­mus+ bych dopo­ru­čil nejen milov­ní­kům ces­to­vá­ní a cizích jazy­ků, ale pře­de­vším těm, co rádi posou­va­jí své hra­ni­ce a nebo­jí se výzev, pro­to­že nezná­mé pro­stře­dí jich nabí­zí mno­ho – je jen na nás, jest­li jich vyu­ži­je­me či niko­liv.

Litva – Kaunas – stu­dent­ky Jana Cha­loup­ko­vá a Lucie Drá­pe­lo­vá absol­vo­va­ly měsíč­ní pobyt na Mezi­ná­rod­ním gym­ná­ziu

Kur­zy pro uči­te­le

Irsko – kurz ang­lič­ti­ny: Mgr. Vero­ni­ka Kya­so­vá, Mgr. Vác­lav Pis­kač, PhD, Mgr. Tomáš Nečas, PhD

Strá­vi­li jsme týden v jazy­ko­vé ško­le v Galway ne západ­ním pobře­ží Irska. Samot­ný jazy­ko­vý kurz byl vel­mi dob­ře veden, můj hlav­ní cíl — zlep­šit svo­je komu­ni­kač­ní doved­nos­ti v ang­lič­ti­ně — urči­tě spl­nil. Navíc jsem měl mož­nost trá­vit vol­né chví­le v zemi, kte­rou jsem doteď znal pou­ze z pís­ní a romá­nů. Pří­jem­ní lidé, nád­her­ná kra­ji­na, spla­še­né poča­sí — jsem moc rád, že jsem tam byl.

Mal­ta – kurz ang­lič­ti­ny: Paed­Dr. Zuza­na Kuče­ro­vá, Mgr. Andrea Ptáč­ko­vá

Týden­ní stu­dij­ní pobyt s výu­kou ang­lič­ti­ny v uni­ver­zit­ním pro­stře­dí neda­le­ko hlav­ní­ho měs­ta Mal­ty vrcho­va­tě napl­nil naše oče­ká­vá­ní. Počá­teč­ní oba­vy vystří­da­lo nad­še­ní ze setká­ní s lid­mi z růz­ných kul­tur při výu­ce, pozná­vá­ní krás stře­do­moř­ské­ho ost­ro­va s boha­tou his­to­rií (od mega­li­tů přes joha­nit­ské ději­ny až po úchvat­nou pří­ro­du).

Oce­ňu­je­me pro­fe­si­o­na­li­tu lek­to­rů i “domo­rod­ce”, kte­ří jsou trpě­li­ví, nápo­moc­ní a na stu­den­ty naše­ho raže­ní zvyklí…Kromě zážit­ků si odná­ší­me vět­ší sebe­vě­do­mí v cizo­ja­zyč­né komu­ni­ka­ci a v ori­en­ta­ci v cizím pro­stře­dí. Hod­no­tí­me veskr­ze pozi­tiv­ně.

Fin­sko – meto­dic­ký kurz Phe­no­me­nal Lear­ning Put into Practi­ce: Mgr. Bc. Vla­di­mí­ra Šťast­ná, Mgr. Mar­ti­na Clau­so­vá, Mgr. Tomáš Zer­hau

Fin­ský škol­ský sys­tém je vel­kým vzo­rem. Když jsme v sezna­mu mož­ných kur­zů vidě­li mož­nost jet do Hel­si­nek, nezá­vis­le na sobě jsme se všich­ni 3 při­hlá­si­li. Žád­ný z nás toho neli­to­val. Ces­ta do Fin­ska nás obo­ha­ti­la o pozná­ní, zážit­ky a zku­še­nos­ti. Prv­ní dny nám byl před­sta­ven sys­tém fin­ské­ho škol­ství, jehož nedíl­nou sou­čás­tí je Phe­no­me­nal Lear­ning /holistický pří­stup při pozná­vá­ní urči­té oblasti/ a důraz na 7 klí­čo­vých kom­pe­ten­cí. Během poby­tu jsme také navští­vi­li míst­ní základ­ní ško­lu v Espoo, což je měs­to hned ved­le Hel­si­nek.

Díky kur­zu jsme našli odpo­vě­di na to, díky čemu škol­ství ve Fin­sku tak dob­ře fun­gu­je a co se dá zlep­šit. Domů jsme odjíž­dě­li inspi­ro­va­ní a s nový­mi pod­ně­ty. Pozna­li jsme i uči­te­le z jiných zemí, se kte­rý­mi chce­me nadá­le spo­lu­pra­co­vat. Ten­to kurz může­me jen dopo­ru­čit.

Stí­no­vá­ní (Job Sha­dowing)

Slo­vin­sko – Elek­tro­tehniš­ko-računal­niš­ka stro­kov­na šola in gim­na­zi­ja Ljublja­na: RNDr. Iva Kubišto­vá, PhD, a RNDr. Lubor Při­kryl

Navští­vi­li jsme sdru­že­ní tří škol — gym­ná­zi­um, tech­nic­kou ško­lu a lyceum. Zúčast­ni­li jsme se výu­ky a zís­ka­li mno­ho zají­ma­vých poznat­ků, od vyu­ču­jí­cích na ško­le i od ředi­te­le jsme dosta­li inspi­ra­ci pro výu­ku i vyba­ve­ní naší ško­ly. Byli jsme na setká­ní ředi­te­lů slo­vin­ských škol s prů­mys­lem. Vyzkou­še­li jsme si, jaké to je vyu­čo­vat slo­vin­ské stu­den­ty. Pro­gram byl inten­ziv­ní, dob­ře orga­ni­zač­ně zajiš­tě­ný ze stra­ny part­ner­ské ško­ly, odjíž­dě­li jsme s poci­tem, že návště­va měla pro nás zásad­ní pří­nos.

ERASMUS DAYS na niž­ším gym­ná­ziu: týden evrop­ských jazy­ků na niž­ším gym­ná­ziu

ŽÁKOVSKÝ PARLAMENT na niž­ším gym­ná­ziu